Bali; Livin’ the good life!

Hellooo!

Weer even een teken van leven vanuit mij haha. Mijn eerstvolgende avontuur na het posten van de vorige blog was het surfen. In de ochtend reden we met de busjes naar een stukje strand verderop, omdat de golven in Canggu wat te heftig waren voor onze, voor velen eerste, surfles. Over het algemeen (wat ik tot nu toe gezien heb) is er overal in zee een best sterke stroming en zijn er grote golven, dus ik was er niet zo rouwig om.

Bij aankomst moesten we per tweetal een plank mee nemen naar zee en een surfshirt aan. De groep werd opgesplitst in twee delen; toekijkers en surfers. Ik mocht met 5 anderen het spits afbijten, na een aantal oefeningen op het droge gingen we het water in. Eerlijk gezegd had ik er niet heel veel vertrouwen in, het leek me best lastig, maar het ging aardig en ik vond het echt heel leuk! Opstaan ging wel, maar door de kleinere golven hadden we weinig snelheid dus vielen we soms stil, helaas. Er waren veel instructeurs die hielpen bij het timen van de golven en je een zetje snelheid meegaven, dat scheelde een hoop bij het snelheid maken.

^1. Met het board richting zee, 2. Surfingskills in minder dan een uur tijd! (Ik stond in elk geval, technisch misschien niet zo hoogstaand..)

Die middag hebben we geluncht in een heel hip restaurant in Canggu, erg lekker, goedkoop en heel mooi opgemaakt. Ik zal een foto toevoegen van mijn eten daar, dan kunnen jullie zien wat ik bedoel.

^Mijn smoothiebowl!

In de namiddag hadden we een poolparty bij de surfschool bij wie we les gehad hadden, erg gezellig. Er was een fotograaf mee op het strand en zijn gemaakte foto’s werden afgespeeld op groot scherm, dus we hebben veel gelachen bij het terugkijken daarvan. ‘s Avonds ben ik met wat meiden de sunset gaan bekijken op het strand, waarna we gingen eten met de groep. Die avond besloten we uit te gaan, eerst goedkoop drankjes drinken bij de lokale supermarkt die voor de avonduren gewoon een bar voor de deur had voor in de avonden en daarna naar Old Man’s, een bekende bar in Canggu, overigens ook de enige gelegenheid, dus het was super druk! Maar het was een gezellige avond.

De volgende ochtend moesten we vroeg op om uit te checken bij ons hotel in Canggu. Spullen inladen en wegwezen! Ik kon dit keer voorin zitten bij de chauffeur, die overigens geen Engels sprak, maar daardoor had ik wel het beste uitzicht onderweg, ontzettend gaaf want het werd een lange rit.

De eerste stop was in Tanah Lot, bekend om zijn tempel in de zee voor de kust. Als het eb is kan je erheen lopen en voeren ze onderaan zegeningen uit. Een deel van de groep bleef wachten, maar mij leek het wel een bijzondere ervaring. Het was niet volledig eb (en ik had natuurlijk uitgerekend vandaag een lange jurk aan), dus we moesten van de ene rots op de ander, al golven ontwijkend naar de overkant (mission failed, oftewel jurk nat). De traditie is drie keer je gezicht wassen met het heilige water wat daar naar beneden stroomt en er ook wat van drinken. Daarna krijg je een bloemetje achter je oor en rijstkorrels op je voorhoofd, heel charmant. Maar het was zeker een bijzondere ervaring.

^Tanah Lot temple, waar al die mensen heen gaan kon je je laten zegenen.

De volgende stop, zo’n anderhalf uur later was zo ontzettend mooi. We zijn door het binnenland richting het noorden gereden en kwamen allemaal rijstvelden tegen, het was denk ik het mooiste uitzicht wat ik heb gezien tot nu toe. Alles was zo groen en idyllisch. Hier hadden we lunch met een typisch Indonesisch buffet (nasi, noedels, kip, soep, rijst etc.) voor we verder reden. De laatste twee uur reden we richting onze eindbestemming van de dag, Lovina. We hebben hier een supermooi hotel met een heerlijk zwembad, dus de namiddag was lekker relaxen daar. ‘s Avonds gingen we uit eten bij een restaurant met tafels en stoelen praktisch op het strand, daarna zat deze dag er ook al weer op. Nog eventjes een mijlpaal: dit is de eerste dag na aankomst op de airport dat ik Nederlanders gespot heb! Sterker nog, er stonden bitterballen op de kaart van het restaurant (en die hadden ze natuurlijk nog besteld ook..) en de info bij ons hotel is in Indonesisch, Engels, Duits en Nederlands! Hoewel ik durf te wedden dat mijn Rendang vele malen lekkerder was, ontzettend goed gegeten daar! Geslaagde dag wederom.

^Op de foto met de adembenemende rijsvelden. Zo ontzettend mooi!

Naar deze dag (vrijdag) had ik erg uitgekeken. Volgens onze groepsleider was dit de leukste dag van de tour en ook al is hij nog niet afgelopen geloof ik het meteen. We moesten vroeg op omdat we met bootjes dolfijnen gingen spotten. In de nacht/ochtend zijn ze erg dicht bij de kust, terwijl je in de middag er eigenlijk geen enkele meer ziet. Sowieso was het natuurlijk spannend of we ze überhaupt zouden zien, maar om de kansen te vergroten stonden we om 8 uur ‘s ochtends op het strand. En het was de moeite waard! We hebben zo ontzettend veel dolfijnen gespot en ik heb als een gek (lees; wannabe-topfotograaf) foto’s lopen maken, terwijl ik voorop de boot zat. Het water is zo helder dat je ze zelfs onder de boot door kon zien zwemmen, hele gave ervaring.

^1. Ik op de beste plek van de boot, voorop en klaar om dolfijnen te spotten. 2. There it is, een van de vele, maar deze wilde wel op de foto haha.

Voor we naar de kust voeren hebben we nog even op in een snorkel gebied gelegen, snorkelen is hier ook fantastisch. Het koraal is mooi en er zijn bizar veel kleurrijke vissen te spotten. Ook de blauwe zeester is niet de missen, er zijn er zo veel van! Goede ochtend op het strand dus, waarna we naar een Balinese familie reden in het binnenland, vanwege hun tuin en koffieplantage. Halverwege hadden we nog autopech, de auto rookte, stonk als een gek en de chauffeur kon alleen maar: “Go out, bit hot, no problem when slow” uitbrengen, dus binnen tien minuutjes reden we weer. Weliswaar met een andere chauffeur die het slow rijden niet bepaald had uitgevonden.. Gelukkig was het een klein stukje.

We hebben een rondje gelopen op de koffieplantage, waar ze overigens ook allerlei soorten fruit en kruiden. Daarna hebben we geleerd over het koffieproces, een koffie-scrub gehad en vervolgens een spoedcursus mandjes weven. En deze mensen waren zo lief om voor ons een uitgebreide lunch voor te bereiden, dus we hadden soep, rijst, kip, loempia’s, tempeh etc. Vervolgens was het nog een halfuurtje rijden naar onze nieuwe slaapplek; een supermooie private villa, mét infinitypool en fantastisch uitzicht! Toen we aankwamen kregen we nog een heerlijke massage en ‘s avonds werd er een BBQ voorbereid voor ons, perfect. Echt een heerlijke dag.

^1. Met de cacao nog op je hoofd bamboe mandjes weven, niet charmant, wel leuk. 2. De groep op de foto met de familie die we bezochten. 3. Uitzicht van onze private villa en onze infinitypool!

Nu ga ik naar bed, ik heb nog twee volle dagen met mijn groep waarin we onder andere naar een waterval gaan en iets leren over Indonesisch koken. Heel benieuwd! Plannen daarna staan nog niet echt vast, behalve dat als alles goed gaat met het vinden van een taxi en dergelijke, ik daarna Willem ga opzoeken op Nusa Lembongan (een eiland voor de kust van Bali). Maar dat komt allemaal nog wel! Slaap lekker alvast en tot snel!

Overigens vind ik het leuk om reacties te lezen en ook om te weten wat jullie van de verslagen vinden, dus als het te langdradig wordt of ik zou iets kunnen verbeteren, dan laat het me alsjeblieft weten!

Liefs,

Wyke

^Ondergaande zon bij de infinitypool.

Reacties

Reacties

Jessica

Hoi Wyke. Ik kijk iedere keer weer uit naar jouw verhalen. Zo ontzettend leuk om te lezen wat je meemaakt en wat je zowel doet. Echt super. Ik wacht weer met smart af op het volgende verhaal. Liefs Jessica

Max

Wow Wyke, wat een ervaringen en wat fijn dat je er zo van geniet, althans dat proef ik uit je reisverslagen. En wat ik tegelijkertijd proef is het lekkere eten daar. De foto's brengen heel veel fijne herinneringen terug omdat dat de eerste verre reis was die ik met Joop heb gemaakt, alhoewel...Tanah Lot was toen niet het meest succesvolle onderdeel van onze reis: we hadden net die dag dikke str...…. Is onderhand weer opgelost hoor!
Begreep ik nu goed dat Willem zich daar ook in de buurt bevindt? Doe ook hem onze groeten .
We zijn heel erg benieuwd wat voor vervolg jouw eerste week Bali krijgt. Het ga je goed en blijf genieten!

Wilfried

Hoi, fijn te lezen dat je ervan geniet!
Grt uit Hdijken!

Jacqueline

Mooi om te lezen! Met superleuke foto’s erbij. Ik kijk uit naar het volgende verslag!?

Rixt

Wat een jaloersmakende foto's Wyke! En super leuk om ook zo over al je avonturen te lezen <3

Liefs,

Lisa

Wat leuk Wyk om zo toch een beetje met jou mee te zijn op je reis! Geniet ervan lievie! Knuf x

ciska

Wyke wat ziet het er prachtig uit allemaal , we reizen gewoon met je mee . Je schrijft het zo mooi dat ik het idee heb dat ik erbij ben . Niks langdradig heerlijk om ook ff bij weg te dromen. Ik zit weer klaar voor je volgende verslag en als je Willem opzoekt heel veel plezier en doe hem de groeten van ons . Dikke knuf xx

mirjam

wat ben je aan het genieten! heerlijk Wyke, mooi dat je ons op deze manier mee neemt op je reis!

Malou

Wauw Wyk! Wat heb je al gave dingen gedaan in een week tijd. Veel plezier met Indonesisch koken; ik denk dat we met de meiden graag willen proeven zodra je terug bent.

Liefs, Malou

luuk

wow. dat je naast al die dingen ook nog tijd hebt gevonden om dit te schrijven:p klinkt iedereen super gaaf en dit is pas week 1

Marjan

wat een mooie en bijzondere belevenissen die jij daar meemaakt wyke en volgens mij gaan er nog vele volgen. Het is je gegund en geniet er met volle teugen van.
liefs ad en marjan

Jeanet

Prachtig reisverslag ! Mooi om te lezen en te zien wat jij allemaal mee maakt!

Anouk

Hey Wyk!
Wat onwijs mooi is het daar! En wat fijn om te lezen hoe je van je avontuur geniet! Ik hoop dat je nog vele leuke momenten zal mewmaken en een onvergetelijke reis van maakt! Ik kijk uit naar je volgende blog, het is mooi om te zien hoe je ervan geniet. Heel veel plezier meid, het is je gegund!

Liefs,
Anouk

Betty

Hè meissie. Nog maar een weekje weg en al zoveel gezien en gedaan. Ik geniet van je reisverhalen met de mooie foto’s, dus ga zo door! Doe Willem de groeten en maak d’r samen een paar mooie dagen van...?

Tine

Lieve Wyke, prachtige foto’s, wat een mooie wereld daar. Fijn dat je zo geniet. Veel plezier met Willem en take care,
De buuf, ??

Opa oma

Hè Wyke wat fantastisch om jouw reis mee te beleven,prachtig verhaal en schitterende foto's. Doe Willem ook de groetjes van ons leuk voor jullie om samen te genieten .We kijken uit naar jouw verhalen ! Bon Vouyage liefs en knuffels van ons uit La France

Amy

Superleuk om te lezen dat het mooi is daar! Je bent echt heeel goed in schrijven :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!