Bali; bye groepsreis, hello bro!

Goedemorgen Nederland!

Liefs vanuit Nusa Lembongan, waar het al middag is. Er is nu al weer bijna een week voorbij, time flies when you’re having fun.

De laatste blog was ik gebleven in Lovina, het noorden van Bali. Onze laatste dag daar hebben we gevuld met het bezoeken van de Sekumpul watervallen en daarna de Banjar hot springs.

We werden bij de waterval afgezet door een auto waarna we ongeveer een halfuur moesten afdalen om een duik te kunnen nemen in het water. (Wel bij een kleinere waterval, want deze was echt enorm.) Halverwege konden we de grote waterval goed bekijken, het was echt zo mooi en groen daar in de omgeving, heel gaaf. De paadjes waren soms moeilijk begaanbaar, zo raakte iemand een slipper kwijt in een stroming die we over moesten steken (maar onze gids was een held en vond hem terug!). Goed opletten dus. Eenmaal onderaan was de waterval helemaal enorm. Na wat fotos liepen we verder naar een wat kleinere waterval om een duik te nemen; het was ijskoud. Maar ook wel lekker na dat zweten. We konden even uitrusten, zwemmen, wat drinken en daarna zijn we weer omhoog geklommen, afgekoeld zijn duurde dus niet lang. Gelukkig konden we daarna even uitrusten in de busjes, we reden terug richting Lovina voor de lunch. Superchique, hele grote tafel voor ons in een adembenemende tuin, ik heb het zo slecht nog niet hier haha!

^1. Ik met op de achtergrond de Sekumpul waterval, 2. Groepsfoto in ijskoud water!

Na de lunch vertrokken we naar de natural hotsprings in Lovina. Deze hot springs zijn al best oud, maar inmiddels is het helemaal voorzien van allerlei hedendaagse faciliteiten zoals zwembaden en fonteinen. Er wordt ook best veel gebruik van gemaakt door locals, het water zou ook erg goed zijn voor je huid. De geur is alles behalve fantastisch (zwavel), maar ik ben weer een ervaring rijker.

^ De Bajur hotsprings

Op de terugweg naar de villa zijn we helaas een minder leuke ervaring rijker geworden. Op Bali stikt het van de (zwerf)honden, die vaak vrij dicht aan de weg te vinden zijn. In ons geval stak er een hond over zonder dat de chauffeur daar nog voor kon uitwijken, het resultaat was een aanrijding.. Echter gebeurt zoiets blijkbaar vaker en reed de chauffeur gewoon door. Ik was in shock, maar ik wist ook niet wat ik moest doen. De rest van de groep in het busje schrok zich ook kapot. Ik hoop dat iemand nog even bij hem is wezen kijken, arm beestje..

De avond hebben we daarna gespendeerd in een vrij groot restaurant aan het strand waar men live muziek hadden en daarna zijn we nog even gaan genieten van onze laatste avond privé villa!

De volgende ochtend vertrokken we naar Ubud, het eindpunt van de groepsreis. Ik bleef 9 dagen dus het was ook meteen mijn laatste dag met de groep. Naast mij vertrok er nog iemand, de rest bleef voor de 12 dagen. In Ubud aangekomen hadden we zo’n twee uur vrije tijd, die we hebben besteed aan een lunch haha. Zoveel heb ik dus niet van Ubud gezien, dus ik denk er nu over om nog terug te gaan.

In de middag hadden we een cooking class van Puspa, een dame enigszins op leeftijd, die dol was op koken en dat ook volledig uitstraalde. We hebben met de hele groep typisch Balinese recepten gemaakt, vaak bestaande uit kip, tempeh of tufu, met groenten, kokos(melk) en veel kruiden en specerijen. Het was heerlijk en Willem neemt mijn receptenboekje mee naar huis, dus wie weet maak ik het nog wel eens!

^De cooking class bij Puspa.

Nadien hebben de andere jongen en mijn laatste avond met de groep gevierd in een bar en daarna in een soort loungebar met dansvloer. Was heel erg gezellig, toch ook wel jammer dat ik eerder weg ga. De volgende ochtend heb ik nog ontbeten met de groepsleider en daarna heb ik een taxi genomen naar Sanur, om daar met de boot richting Willem te gaan! Hello bro!

Dat liep gelukkig allemaal heel voorspoedig en na het inchecken in het hotel (vlakbij die van Willem en Marc), kwam Willem mij met zijn scooter oppikken om alvast een rondje te rijden. Daarna ben ik even gaan kijken bij zijn hotel en hebben we met z’n drieën een wat groter rondje gemaakt, langs de highlights van Nusa Lembongan en Nusa Ceningan. Dat hadden Willem en Marc al eerder gedaan, dus ik had eigenlijk twee privégidsen, echt top! We zijn onder andere naar de Mangrove, Dream Beach en Devil’s Tears geweest op Lembongan en over de Yellow Bridge naar een gaaf uitzichtpunt waar je kijkt naar Nusa Penida op Ceningan.

^1. De Mangrove, 2. Devil’s Tears, 3. Een broer-zus kiekje (credits: Marc)

De avond hebben we samen gegeten en de volgende dag moest ik ze in de middag al weer gedag zeggen. Willem en Marc namen de boot naar Bali om vanuit daar weer door te kunnen reizen naar Gili Gede en Lombok. Zij gaven me nog wel de tip om te gaan snorkelen bij Manta Point en hadden een telefoonnummer van de man met wie zij dat hebben gedaan. Die heb ik toen ook geboekt voor de volgende dag. Ik heb de rest van de dag gebruikt om te relaxen en te bedenken wat ik hierna wilde doen. Dat bleek best lastig, dus dat was mijn eerste kleine stressmomentje, ik was eerder natuurlijk niet alleen geweest en nu moest ik zelf op zoek naar een nieuwe locatie en alles zelf regelen. Uiteindelijk was ik klaar met al mijn getwijfel en heb ik gewoon een hostel in het zuiden van Lembongan geboekt. Willem en Marc zitten aan het einde van de week nog in Sanur, waar ik ze nu ook nog even kan opzoeken als het goed is!

De volgende dag ben ik gaan snorkelen, ik werd opgehaald om kwart over 8 ‘s ochtends en daarna met de boot naar drie punten gevaren om een kijkje te nemen onderwater. Het eerste punt was Manta Point, erg bekend door de grote manta’s die daar zwemmen en waar je heel dichtbij kon komen. Heb er een aantal gezien, maar de foto’s zijn niet zo geweldig geworden. Wel een hele ervaring! Daarna hadden we twee stops bij mooiere koraalriffen want bij Manta Point zijn alleen de manta’s echt de moeite waard, het koraal stelt niet zoveel voor. Een hoop kleurrijke vissen gespot en mijn ogen uitgekeken! Enige minpuntje was dat ik voor ik het water uit wilde opeens tot drie keer toe gebeten werd door een beestje, tot nu toe nog steeds geen idee wat het was. Het was niet bepaald een prettig gevoel, maar na een check bij de tourguide die meteen zei dat het niks ergs was, was ik wel weer gerustgesteld. Inmiddels (één dag later), zie je er ook bijna niks meer van!

^1. Ik al snorkelend, 2. Een van de manta’s!

De middag ben ik verhuisd naar mijn volgende onderkomen, een hostel in de middel of nowhere. Nusa Lembongan is relatief klein, verbaasde me dus ook echt dat mijn driver geen idee had waar we heen moesten en we onderweg een aantal keer de weg moesten vragen. Na een hoop ‘Sorry’’s en omrijden vonden we het.

Bij het inchecken leerde ik meteen twee leuke meiden kennen. Lucie uit Duitsland en Lexi uit Engeland. Zij besloten wat highlights van het eiland te bezoeken en Lexi bood me aan om achterop te gaan op haar scooter. Ik had al het een en ander gezien, maar we zouden ook gaan lunchen en naar het strand (plus met drie is gezelliger dan alleen), dus why not.

^1. Dream Beach, 2. Ik bij Devil’s Tears, 3. Devil’s Tears nogmaals, met het groen op de rotsen en de ‘natural infinity pools’, zoals wij ze noemden haha.

Rond half 5 in de middag wilden zij graag nog naar het andere eiland, dat heb ik overgeslagen. Bij het zwembad leerde ik daarna Laura kennen, ook uit Nederland. Toen de andere twee meiden terug waren zijn we met z’n vieren in de buurt wat gaan eten. Nieuwe mijlpaal: de eerste regen gehad die avond! Het was alleen warm genoeg en het waren maar kleine druppels, dus dat was niet zo erg.

Vandaag heb ik een soort relax dag, dus ik had weer tijd om een blog te schrijven! Ik heb niet zoveel op de planning, heb al een hoop gezien hier en de andere meiden doen het snorkelen wat ik gisterochtend deed. Vanaf de middag zouden we met z’n allen wat relaxen bij het zwembad of het strand. Vanavond is er een feestje bij een strand in de buurt, dus ook daar zijn we van plan heen te gaan.

^Mijn hostel op dit moment.

En daarna? Richtig Nusa Penida! We nemen vrijdagochtend de boot. Laura en ik hebben een twee persoons kamer geboekt voor een appel en een ei daar, Lucie besloot later ook mee te willen en kon een dorm bed bemachtigen, dus is ook in hetzelfde hostel. Lexi gaat ook mee voor 1 nacht, zij gaat daarna terug naar Bali. We zijn nu nog in onderhandeling of we een auto kunnen huren met chauffeur om ons rond te rijden, aangezien de wegen op Nusa Penida erg slecht zijn. Maar dat zien jullie dan wel weer voorbij komen!

Bedankt voor het lezen, het was nogal veel tekst deze keer haha. Groetjes vanuit een zonnig Indonesië!

Liefs,Wyke.

Reacties

Reacties

Marie-Louise

Hé Wyke, ik was erg benieuwd naar je "overstap" van groepsreis naar solo maar dat lijkt prima te verlopen. Mooie foto van jou en Willem!! Bijzonder om je broer te ontmoeten "aan de andere kant van de wereld".
Knuffel

Max.

Het is voor ons genieten jouw verhalen te lezen, maar voor jou is dat zeker ook het geval daar. En wat leuk dat Willem daar ook zit. Heb het goed met elkaar en we kijken uit naar je volgende avontuur! Groeten, Max.

Jessica

Hè Wyke. Wat een prachtig verhaal weer. Het blijft een feestje om het te lezen. Je hebt het echt goed naar je zin dat lezen we wel in je verhaal. Leuk om over een aantal dingen te lezen waar wij ook geweest zijn. Brengt weer herinneringen boven. Nog veel plezier daar met de meiden. ?

Ciska

Lig hier in mijn bed jou berichtje te lezen , kan er heerlijk bij weg dromen . Leuk dat je Willem nog gezien hebt , Ik ga uit mijn bed en aan de poets , ja verschil moet er wezen ??? enjoy Wyke dikke knuf

Ciska

Er staat 10.50 als tijd boven mijn bericht maar het is pas 8.50 dus niet denken wat ligt ze lang in bed ....????

sita

Hoi wyke.
Wat maak jij prachtige foto,s.
Zo mooi dat wij denken dat wij er bij zijn.
Als je Willem nog ziet doe hem de groeten .
Veel plezier verder,liefs sita.

Diny Gudden

Hallo Wyke, heerlijk om je reisverslagen te lezen. Ik kan het zo met de ogen dicht volgen omdat wij er haren zelf op vakantie zijn geweest. Ook de prachtige foto’s genieten we van. We blijven je volgen want we hebben zelf ool heel veel mogen zien van de wereld. Geniet er met volle teugen van.
Gerrie & Diny

Rob

Hey Wyke, goedemorgen denk ik?! Echt ongelooflijk gaaf wat je in zo'n korte tijd allemaal al gezien en beleefd hebt! En dat in amper twee weekjes :O. Super leuk dat je al zoveel mensen hebt ontmoet, is toch wel spannend in je eentje aan de andere kant van de wereld. Volgens mij moet je maar overwegen om boeken te gaan schrijven ofzo, maar dat is voor latere zorg ;) Heel veel plezier nog op Nusa Penida!! ( al heb ik geen idee waar dat precies is, maar het is er vast erg mooi ) Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!