Singapore; Zweten, genieten & verbazen

Goedenavond vanaf Langkawi, Maleisië!

Vanaf donderdagavond 13 september zat ik al in Singapore en momenteel ben ik al weer op mijn volgende bestemming.. Maar eerst nog even een dit verslagje van de afgelopen paar dagen in Singapore! Waar het trouwens bloedheet was, gevoelstemperatuur ongeveer 36 graden. Is meteen de verklaring van het zweten in de titel duidelijk denk ik haha!

Donderdagavond kwam ik aan op de airport en werd ik met een soort shuttlebusje via wat andere hotels naar mijn hostel gebracht. Bij het inchecken en mijn kamer bekijken ontmoette ik Tara, een Duits meisje dat een uurtje voor mij aangekomen was en op haar bed lag te chillen. Zij wilde nog wel wat doen, ik was best best wel moe van die hele dag vliegen, dus we besloten even een rondje te doen door het hostel (die ook een rooftop terras scheen te hebben). Goed begin van mijn Singapore reis om in het donker al die lichtjes om je heen te zien.

Daarna was het toch echt wel bedtijd.

De volgende dag zijn Tara en ik samen Singapore gaan verkennen. We wilden graag naar Marina Bay Sands en naar Gardens at the Bay. Daarvoor zouden we een bezoekje brengen aan Merlion Park.

We besloten de metro te nemen, die hier echt ideaal werkt. Hij gaat om de paar minuten, en het systeem is heel gemakkelijk omdat ze met gekleurde lijnen werken. Eerst moesten we een stuk paarse metrolijn, daarna de gele. We stapten uit bij station Esplanade en daar begon de ellende. In eerste instantie nog niet, want we vonden een gave rooftop garden dus daar hebben we eerst rondgelopen. Wat we ons beide niet gerealiseerd hadden was dat de Formule 1 afgelopen weekend plaatsvond. En laat nu net de weg bij station Esplanade onderdeel zijn van de route.. Oftewel, overal waar we het station/ de shoppingmall uitliepen, werden we tegengehouden en konden we de weg niet over. Daarnaast wisten veel medewerkers ook niet dat het afgesloten was, dus werden we telkens weer dezelfde richting op gestuurd. Uiteindelijk bleek Merlion Park middenin het circuit te liggen en dus alleen toegankelijk voor tickethouders van de GP.. Helaas.

We besloten daarom weer de metro te pakken en een kijkje te nemen in het Gardens at the Bay park. Dit bleek een goede keus, wat een mooi groen park is dat!

^1. Uitzicht vanaf een brug in het park. 2. Ik op de brug tussen Gardens at the Bay en het Marina Bay Sands hotel.

Na een rondje daar zijn we naar het Marina Bay Sands hotel gelopen en hebben we de lift gepakt naar boven, naar de 57e verdieping. Nog steeds denk ik dat dit niet echt de bedoeling was, maar het was de moeite waard! Zo zijn we gratis toren 1 en 2 in gekomen en hebben we prachtig uitzicht gehad van boven op de hele stad en op de zonsondergang!

^1. Vanaf toren 1; de Gardens at the Bay, 2. Vanaf toren 2; zonsondergang aan de stadskant.

Daarna zijn we teruggelopen naar Gardens at the Bay om deze by night te bekijken. Het uitzicht is bijna onwerkelijk. We hebben de hele avond heerlijk in het park gezeten, foto’s gemaakt en genoten van alle uitzichten. Daarna zijn we terug gereisd met de metro en gaan slapen.

^1. De ‘bomen’ van Gardens at the Bay by night, 2. De roze variant, met de verlichte brug, 3. Het Marina Bay Sands hotel, 4. Tara en ik.

Tara had helaas de volgende dag al weer een vlucht, dus ik heb haar die ochtend gedag gezegd. Zelf moest ik ook verhuizen van hostel, aangezien ik maar twee nachten geboekt had en ze daarna vol zaten. Op naar iets nieuws! Toevallig had ik via een vraag op Facebook over Singapore contact gekregen met Daniele, een Nederlands meisje, die ook alleen op reis was. Zij had ‘s avonds ook een vlucht, maar wilde in de middag wel iets leuks doen. We besloten samen naar Sentosa Island te gaan, met de bekende cable car. Het uitzicht was erg gaaf. Sentosa Island zelf is eigenlijk niet meer dan een grote attractie. Universal Studios zit er, er is een Aquarium, aangelegd strand etc. Wel ideaal voor mensen uit Singapore om het stadsleven te ontvluchten en eens iets anders te doen, maar als toerist niet heel bijzonder. Wel heel leuk; er was een zandsculpturen wedstrijd op het eiland, waar echt prachtige creaties bij stonden. En de uitzichten vanuit de cable car waren ook wel echt de moeite waard.

^1. Het uitzicht vanuit de Cable Cars, 2. De Cable Cars, 3. Een van de zandsxulpturen.

Aan het eind van de middag heb ik Daniele gedag gezegd. Ze vloog ‘s avonds naar Bali en zo kwamen we op het idee onze simkaarten te ruilen. Zij had er namelijk eentje in Singapore aangeschaft waar nog meer dan genoeg op stond en op mijn Indonesische kaart stond ook nog aardig wat internet. Ideaal dus!

Eenmaal terug in het hostel ontmoette ik Inge uit Nederland en Yoshua uit Indonesië. Naast ons hostel was live muziek, dus we besloten even te gaan kijken. Het was erg gezellig. De volgende dag wilde ik graag een gratis tour doen in de wijk Little India en bij het delen van onze plannen bleek Yoshua dat ook wel te zien zitten, dus gaan we samen.

De volgende ochtend verzamelden we bij het metrostation van Little India voor een tour. Daar was Bas onze gids, hij vertelde vol enthousiasme over het ontstaan van Little India en allerlei kleine interessante weetjes. Zo krijg je pas door dat Singapore meer op een autoritaire staat lijkt (ook al is het officieel een republiek), als je hoort hoeveel controle en regels de overheid hier heeft. Er zijn talloze voorbeelden, zoals de huisvesting. In Singapore heb je private buildings en government buildings, waarbij die eerste vrijwel onbetaalbaar zijn voor de normale mens, maar aan die tweede enorm veel regels hangen. Zo moet je minimaal 4 jaar getrouwd zijn om in aanmerking te komen voor zo’n woning, scheid je in de tussentijd, kan je weer opnieuw beginnen. Daarnaast heeft ieder overheid woongebouw een eigen verdeling van percentages afkomsten. Er staat dus per gebouw vast hoeveel Maleisen, Chinezen, Indiërs etc in een woongebouw mogen zitten. Dit om de gebouwen gemixt te houden en geen hele Chineze woongebouwen te krijgen, bijvoorbeeld. Ook hechten ze in Singapore erg veel waarde aan familie, zo kan je bijvoorbeeld korting of subsidie krijgen op een woning als deze in een straal van zoveel meter van je (schoon)ouders vandaan is. Werkelijk alles wordt dus eigenlijk gereguleerd door de staat, iets wat je als wandelende toerist in eerste instantie niet zo door hebt. Erg interessante om ook die kant eens te horen. Ik leerde tijdens de tour Catherine uit Engeland kennen, wat ook erg gezellig was. We mochten ook tijdens de tour “dosa”, een traditioneel Indiaas deeggerecht, proberen en hebben na de tour gegeten in een Hawker Centre (soort markt met allerlei eettentjes, waar veel locals eten). Dit zijn eigenlijk de bekendste plekken waar je voor een goedkope prijs kan eten in Singapore.

^Beide foto’s uit de Indiase wijk (de laatste gemaakt in de tempel); lekker kleurrijk!

Hierna ging ik terug naar het hostel, want ik moest nog bedenken wat ik na deze nacht ging doen. Om half 6 ‘s avonds wilde ik nog meedoen aan een steptour van het hostel, dus in de tussentijd had ik mooi de kans het een en ander uit te zoeken.

De steptour was top, maar ook best vermoeiend. Normaal is de groep zo’n twintig man groot, nu waren we met zijn vieren: Twee Canadese vrouwen, Inge en ik. Ook de gids moest even wennen, want de tour moest volledig omgegooid door de Formule 1, we hebben dus overal vervangende routes moeten doen, maar wel veel gezien. Zelfs het begin van de F1, hoe vet is dat!

^1. Lekker steppen, haha, 2/3/4. Foto’s van de fenomenale skyline by night, ik vond het zo mooi! 3. Even een stop om Singapore te bewonderen.

Daarna zijn we doorgegaan naar de lichtshow van de Gardens at the Bay, die was ook fantastisch mooi. Rond 11 uur waren we uit gestept en terug in het hostel.

^We did it!

Maandag heb ik nog ontbeten met Inge en daarna ben ik verhuisd naar mijn laatste hostel in Singapore! Ik boekte namelijk, omdat het kan, een vlucht naar Langkawi, een eiland in het noorden van Maleisië. Op deze laatste dag heb ik iets te lang met Inge zitten kletsen en daarna een rondje gelopen in de buurt van mijn nieuwe hostel en een bezoek gebracht aan Merlion Park (ja, hehe, eindelijk gelukt!). Vanuit hier heb je ook weer top uitzicht over de stad, dus in de avond kwam ik hier terug voor de dagelijkse lichtshow. Deze heb ik gekeken met twee Thaise meisjes, die heel graag met me op de foto wilde, ook wel weer grappig. Daarna kon ik door mijn mega simkaart nog wat fanilie en vrienden bellen, dus daar ben ik de rest van de avond druk mee geweest!

^1. Merlion Park, 2. Uitzicht vanaf de brug op het financieel district, 3. De lichtshow bij het Marina Bay Sands hotel!

Sorry voor de hoeveelheid foto’s in deze blog, maar alles was zo mooi dat ik geen kezues kon maken haha!

En nu zit ik dus in Maleisië, op Langkawi. Ik ben hier nu een al anderhalve dag geweest, dus mijn volgende blog zal over Maleisië gaan! Een eerste update: heel mooi hier, maar ook wat slechter weer. Ik schoot nogal in de stress want iedereen zei dat het drama was hier de laatste weken en toen ik aankwam goot het ook. Inmiddels heb ik er hier anderhalve dag op zitten en was het vandaag bloedheet met heel veel zon, dus hopelijk blijft dat zo (die zon dan, bloedheet hoeft niet..). Maar dat laat ik de volgende keer weten!

Liefs,Wyke

Reacties

Reacties

Marie-Louise

Oh alsjeblieft geen excuses voor de foto's! Ze zijn prachtig en geven mooi beeld van jouw verhalen. Leuk de informatie die je zo krijgt en dat dan een heel ander land zichtbaar wordt. Knuffel

Max

Met steeds meer afgunst lees ik je verhalen. Gelukkig ook met de vele herkenning en herinneringen aan mijn eerste kennismaking met Indonesie en Singapore in 1987. Wees er zeker van : dat vergeet je nooit meer!
Blijf genieten en je verwonderen!

Groeten van ons uit Assen,
Max.

Jessica

Hoi Wyke,
Het was leuk om je weer even gesproken te hebben. Je blog is erg leuk om te lezen en foto's, die horen erbij om een goed beeld te krijgen van je reis. Ik ga er echt voor zitten om je mooie verhalen te lezen. Echt effe een momentje voor mezelf. Misschien ook wel om een beetje weg te dromen over het mooie land. Wyke veel plezier en we app-en/ bellen snel weer. ???

sita

Hoi Wyke.
Vooral doorgaan met mooie foto,s maken.
En ons laten zien wat jij allemaal met eigen ogen ziet.
Ook fijn dat we gezellig samen hebben zitten face timen.
Veel plezier.liefs sita.

Emma

Lieve wyke
Ik lees je verhalen over wat je meemakakt
Je maakt heel veel mee en ziet mooie dingen ik ben heel erg jaloers
Hier is het 4 graden en jij hebt het vast veel warmer
Het face timen was super leuk en bedankt voor het armbandje
Liefs emma???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!