Maleisië; van begin tot eind

Goedemorgen Nederland!

Vandaag heb ik weer een vliegochtend. Mijn avontuur in Maleisië zit erop. Ik ben nu aangekomen in mijn hostel in Bangkok en had vanochtend dus mooi tijd voor een nieuwe blog. Bereid je voor op een lang stuk tekst, want het is al even geleden dat ik geschreven heb!

Mijn laatste blog eindigde in de regen op Langkawi, een eiland in het noorden van Maleisië. Op het vliegveld sprak een jongen die net wegging me aan dat het al weken slecht was en dat hij dus doorvloog, niet wetende tot dat moment dat ik net aangekomen was.. Ik vroeg me af waar ik aan begonnen was. Het regende aardig toen ik de airport uitkwam en op de wegen lagen enorme plassen. Aangekomen in mijn hostel heb ik eerst niet zoveel gedaan, het regende toch. Rond de avond liep de gemeenschappelijke ruimte vol en heb ik met wat mensen een Grab genomen naar de avondmarkt. Deze markt is iedere dag van de week, maar per weekdag verschilt het waar. Men verkoopt er spulletjes, maar met name staat de markt bekend om het eten; spotgoedkoop en voor je neus klaargemaakt. We hebben hier van alles geproefd/ gegeten en besloten daarna een Grab te nemen naar een strandbar, want een van de meiden was jarig. Daar hebben we een vuurshow bekeken en toen die afgelopen was hield ik het voor gezien. Lekker slapen na zo’n reisdag.

^De fire show!

De volgende ochtend stond ik om kwart voor negen al weer klaar, ik had namelijk een tour geboekt; kajakken in de mangrove van Langkawi, middenin een natuurpark. En het was bizar goed weer! Ik werd opgepikt bij mijn hostel en we hebben ongeveer een uur gereden. De groep was klein, een Japans meisje met haar moeder, een Brits/Duits stel en twee Nederlandse meiden. We werden met een bootje naar een drijvend restaurant in het park gevaren en daar maakten we ons klaar voor het kajakken. De gids beaamde dat het al wekenlang slecht weer was geweest, dus we hadden echt mazzel.

We hebben eerst een stukje gepeddeld over het bredere water, waar ook de boten konden komen. Daarna gingen we de mangrove in. Het was eb, dus we peddelden tussen alle boomwortels door, een gaaf gezicht. Ook positief hieraan; de slangen zitten meestal op een van de laagste takken, die zaten door het tij een stuk verder van ons af. We hebben er geen gezien trouwens!

^1. Op het brede water, 2. Tussen de boomwortels door.

Toen we de mangrove uitkwamen op een soort tussenliggend open water, hielden we even pauze. Hier werden ook de adelaars, waar Langkawi bekend om staat, gevoerd door de boottoeristen. Iets waar onze toergids erg op tegen was, omdat ze op deze manier afhankelijk worden van mensen en daarnaast andere dingen te eten krijgen dan ze normaal zelf zouden vangen. De zwerm adelaars die tevoorschijn kwam was zeker indrukwekkend, maar ook wel dubbel omdat het voeren op zichzelf niet iets goeds was.

^Pauzemomentje, het was echt heel warm!

Vervolgens hebben we nog in een ander deel van de mangrove gekajakt en na dat stuk peddelen vond ik het (als enige?!) tijd voor een duik. Ik ben even gaan afkoelen in het water, het was zo warm. Tegelijkertijd werden de adelaars weer gevoerd, dus die vlogen overal om ons heen. Bijzonder om daaronder in het water te liggen.

^Een van de vele adelaars.

Na het terugpeddelen, waar we trouwens een ‘kleine’ (ik vond hem best groot, maar aangezien ze 3 meter kunnen worden..) varaan op de rotsen tegenkwamen, was het tijd voor lunch; rijst natuurlijk. Tot slot brachten we een bezoekje aan de batcave, waar je op twee dingen goed moest letten: Niet naar boven kijken met je mond open(..) en op je spullen passen ivm brutale aapjes, die gerust je boot op klimmen als je niet oplet.

Na de tour werden we teruggebracht naar de hostels en hadden we ook nog autopech. De motor was te heet en wilde niet meer starten, net toen we voor een drempel stonden en al het verkeer ophielden. Toen wij als passagiers de bus verlieten en er 6 man sterk liep te duwen waren we in elk geval over de drempel en daarna moesten we nog even wachten tot de motor wat afgekoeld was, maar ik kwam weer veilig aan!

‘s Avonds zijn we met een grote groep van het hostel in een restaurantje gaan eten en sprak ik af om met Michelle (Zuid-Afrika) en Manuel (Duitsland) de volgende dag naar het noorden te gaan. Daarna was ik zo moe dat ik een avondje bar oversloeg, maar de mangrove tour was het zeker waard!

De volgende ochtend zijn we met z’n drieën en Bart, een Nederlandse jongen wezen ontbijten. Hij verliet daarna Langkawi, maar had hetzelfde hostel geboekt in Penang als ik de volgende dag ook ging doen, toevallig. Michelle, Manuel en ik namen een Grab naar de cable cars, zoiets als dat ik in Singapore ook deed, maar deze had een geweldig uitzicht. Daarna bezochten we het 3D art museum, waar je op de foto kon met muur/grond schilderingen waardoor het net leek alsof je er in 3D in zat, grappig maar niet heel bijzonder (en veel te veel Aziaten met hun camera’s natuurlijk..). Vanuit de cable cars zijn we naar de waterval gelopen (veel trappen..) en hebben we daar een frisse duik genomen, want het was weer heerlijk weer! Op de terugweg hebben we nog even een pizza gegeten en daarna wat gerelaxt in het hostel, tot wat mensen het idee hadden om de zonsondergang te kijken bij een bar om de hoek. Fantastisch uitzicht en heerlijke cocktails. Daarna hebben we weer een bezoekje gebracht aan de avondmarkt en hebben we een avondje in een strandtent gezeten met zo’n 8 man.

^1. Uitzicht naar beneden vanuit de cablecar, 2. Uitzicht richting het laatste stuk cable car, 3. Het 3D museum, 4. De waterval.

Enig nadeel; ik was niet fit. De temperatuurregeling is hier erg vervelend. Buiten is het in de dertig graden en de airco’s binnen staan meestal nog niet eens op twintig. Ik had keelpijn en werd snotverkouden en terwijl ik dit schrijf is het nog steeds niet over. Ach, het is een stuk minder erg dat een voedselvergiftiging, maar leuk is anders!

^De zonsondergang die avond.

De volgende ochtend was ik dus ook niet bepaald lekker, maar ik had een reisdag dus weinig op de planning. Ik ging vandaag van Langkawi naar Penang vliegen en ik zou slapen in een hostel in Georgetown. Ook was het deze dag mama’s verjaardag en vond ik het toch opeens wel heel lastig dat ik zo ver weg zat, iets waar ik tot nu toe nog maar weinig mee gezeten had. Maar ik heb superveel lieve berichtjes gehad, dus nogmaals bedankt daarvoor!

Toen ik aankwam in het hostel kwam ik daar Bart weer tegen. Ook Manuel had hetzelfde hostel geboekt en met z’n drieën zijn we gaan eten in Georgetown, daar waar het eten helemaal fantastisch is. Ze hadden er allemaal eettentjes aan de rand en in het midden ruimte om te zitten. Je kon dus overal wat bestellen en dan kwamen ze het brengen waarbij je aan tafel direct afrekende. Echt een top systeem en zoveel goed eten! Goede afsluiter van de dag.

De volgende ochtend ben ik met Bart en Manuel naar Penang Hill geweest, waar je met een treintje naar de top gebracht werd. Het was leuk er even rond te lopen, maar dit was toch wel een “tourist trap”, het kostte weer wat geld en zoveel was er niet.

We hebben nog een rondje gelopen, maar weinig adembenemends gezien, het uitzicht over Georgetown was leuk maar ook niet zo spannend. Toen we terug wilden met het treintje stond er een grote rij en raakten we aan de praat met vier Maleisische dames die ook van reizen hielden, ons snoepjes lieten proeven gemaakt van augurk (geen aanrader..) en ook op de foto wilden. Dat was wel weer grappig!

^Onze selfie met de dames haha!

Onderaan de hill hebben we de taxi genomen naar de Kek Lok Si tempel, die wel echt de moeite waard was. Heel kleurrijk en ook een mooi uitzicht over Georgetown. Ze waren er druk aan het bouwen, er stond een standbeeld van metershoog, heel indrukwekkend.

^1. Bij de tempel, 2. Het mega standbeeld bovenop de heuvel.

Die avond zijn we wederom naar de foodcourt waar we eerder geweest waren gegaan, genoeg keuze daar! Achter ons zaten twee mensen die bij Manuel op de kamer lagen (een Nederlandse jongen en een Canadees meisje) en we vroegen hen of ze mee wilden naar een bar. Eerst kwam er nog een hele parade voorbij, ik heb mijn portie carnaval dus al weer gehad haha! In de bar hebben we tot een uur of vier ‘s nachts Jenga gespeeld met wat drankjes, was heel gezellig!

^Een van de paradewagens.

Mijn laatste dag in Georgetown moest ik toch wel even de welbekende schilderingen in de stad gaan bekijken, waarin ze vaak gebruik maken van een object, zie de foto. Ik ben met Karla, Simon en Bart dus de stad in geweest, het is echt een leuk plaatsje! We bezochten een pop up markt, de schilderingen, de stad en het fort bij het water. Daarna wilden we nog een museum aandoen, maar het was heel warm en waar we heen zouden bleek gesloten. Helaas. Dus weer terug naar het hostel, waar ik met Karla en Simon gekaart heb en daarna ook het spelletje biggen gespeeld hebben (thanks Rixt!). We hebben ons kapot gelachen, we hadden iets te veel lastige regels gemaakt waardoor het spel bijna onmogelijk leek. Het laatste potje duurde meer dan een uur en we hadden zo’n honger, maar niemand wilde opgeven. Uiteindelijk weer naar dezelfde foodcourt en daarna wat wezen drinken (en verder gespeeld) bij de reggaebar. Daar hadden ze gratis happy hours voor vrouwen, dus dat was weer een leuke bijkomstigheid.

^1. Een van de bekende muurschilderingen in Georgetown, 2. Een mooi straatje, 3. De Aziaat uithangen met Karla bij de reggaebar haha!

De volgende ochtend nam ik de bus naar Kuala Lumpur, wat absoluut geen straf was. Het duurde wel zo’n vijf uur, maar de stoelen waren enorm comfortabel en groot en ik had op bepaalde stukken prachtig uitzicht. Bij aankomst besloot ik de metro te nemen naar mijn hostel, aangezien ik helemaal gek werd van al die taxichauffeurs die zo ongeveer de bus omsingeld hadden. In de namiddag kwam ik in mijn hostel aan en raakte meteen aan de praat met Sem, ook uit Nederland, die ook net aangekomen was. Vervolgens kwam Carlot daar ook bij zitten aangezien ze ons Nederlands hoorde praten, dus was ik wederom met wat Nederlanders, wel heel gezellig! We zijn gaan eten in Chinatown en daarna was er happy hour bij ons hostel, want er was iemand jarig. Dus veel drankjes, veel gezelligheid, beerpong midden op straat en daarna nog naar een bar waar ze wederom werkten met happy hours voor vrouwen. Het was een gezellige avond!

^Verjaardagsfeestje bij het hostel!

De volgende ochtend hadden we daarom maar even vrijgeroosterd haha. Rond de middag ben ik met Carlot en Sem naar een mega grote shoppingmall geweest. Ze hadden er zelfs een heel themapark in, inclusief achtbanen, echt bizar. We zijn wat wezen lunchen en daarna zijn we met twee Amerikanen, Mark en John, richting de Batu caves, zo’n 15 kilometer buiten Kuala Lumpur, vertrokken. Dit zijn enorme grotten en je kan deze bekijken door de trap met 272 treden op te klimmen. De trap zelf hebben ze nog niet zo lang geleden in allerlei kleuren geschilderd, dus dat zorgde voor een mooi gezicht.

^1. De achtbaan in de shoppingmall, 2. Ik bij de Batu caves, 3. De kleurrijke trap, 4. Een deel van de grot.

Vanaf de Batu caves zijn we doorgegaan naar de Heli Lounge Bar, een helikopterplatform waar ze ‘s avonds tafels en stoelen plaatsen om van het uitzicht te genieten. Het was erg bewolkt, dus de zonsondergang was niet fantastisch, maar het werd wel leuk toen alle lampjes aangingen. Gaaf om zo over heel de stad uit te kunnen kijken! Na de Heli Lounge Bar zijn we naar het park vlakbij de Petrona Twin Towers gelopen, daar was een licht/fonteinenshow om acht uur ‘s avonds. Niet zo spectaculair meer als je hiervoor naar Singapore bent geweest, maar de kleuren en de torens op de achtergrond maakte het wel de moeite waard!

^1. Uitizcht vanaf de Heli Lounge, 2. De fonteinenshow met de Petrona Twin Towers.

Hierna zijn we teruggelopen richting ons hostel, maar niet zonder te stoppen bij de avondmarkt om nog te eten. Mark was dol op alles proberen en liet ons ook proeven, dus ik heb van alles geprobeerd, van gefrituurde octopus tot kippenmaag, erg interessant haha. Toen we terug waren bleek via onze apps dat we toch wel 16 kilometer gelopen hadden, productieve dag dus waarbij we veel zagen van de stad!

De volgende ochtend moest ik uitchecken bij mijn hostel, dus ik deed het rustig aan. Carlot was al vertrokken en rond de middag ben ik nog wat gaan eten met John, Mark en Sem bij de Indiër die we die avond daarvoor ontdekt hadden. Het naanbrood was daar ongelofelijk en supervers, echt heerlijk!

Ik had de vorige avond een appartementje geboekt voor een nacht, voor ik naar Bangkok vlieg. Iets duurder dan de hostels, maar met korting zo’n 25 euro en af en toe ook wel lekker, eventjes een plekje voor jezelf. Toen ik vanuit het hostel een taxi wilde nemen begon het opeens te gieten. En dan bedoel ik ook echt gieten, alsof iemand een kraan had open gezet. Als ik in de bui alleen eventjes een taxi ingelopen was, was ik al doorweekt geweest. Dus even gewacht tot het minder werd en toen alsnog gegaan. Wat een goed idee was dat appartement. Ik was zo verbaasd, het was fantastisch. Supergroot, heerlijk bed, top badkamer, uitzicht vanaf de 42e verdieping op de halve stad incl. de Petrona Towers! Echt een heerlijke afsluiting van Kuala Lumpur. Enige nadeel was toen ik ook nog gebruik wilde maken van de infinitypool op het dak (jaja, dat was ook nog inbegrepen!), dat deze gesloten was vanwege de regen en het onweer.. Ik heb het na het eten nog tweemaal geprobeerd en rond 9 was hij dan eindelijk nog een uurtje open, dus ik kon toch nog een duik nemen. Wat een uitzicht daar, ongelofelijk, ik kan het nog steeds amper geloven haha.

^1. Ik in het zwembad met uitzicht over heel Kuala Lumpur! 2. Het uitzicht vanaf m’n kamer, no way dat ik mijn gordijnen heb dichtgedaan haha!

En nu zit ik in mijn hostel in Bangkok. Het is hier midden op de dag, maar ik ben best moe want vanochtend ging de wekker om 5 uur.. Mijn plannen de komende tijd zijn nog wat vaag. Ik hoop over een weekje in Laos te zitten, maar dat zien jullie wel weer voorbij komen! Bedankt voor het lezen wederom en ook bedankt voor alle reacties die jullie schrijven. Superleuk om te lezen, maar aangezien er geen specifieke reageer knop is, is het voor mij lastiger om erop te antwoorden. Dus dan maar bij deze haha!

Liefs vanuit Thailand,Wyke.

Reacties

Reacties

Luuk Z

Wow een achtbaan in een winkelcentrum :0. Dat mogen ze hier in Nederland ook wel een proberen. Al die andere dingen zijn ook mooi hoor :p. Veel plezier in Laos en verder!

Max

Dat je tussen alle activiteiten door ook nog tijd hebt om zo'n enorm verhaal op de mail te zetten, geweldig. Maar ook voor jouzelf zeker de moeite waard om later weer eens door te lezen , veronderstel ik.

En wat een contacten doe je tijdens deze reis op. Dat is het voordeel wanneer je alleen reist. Bovendien heb je zo te lezen ook geen moeite met je aan te sluiten bij medereizigers. Petje af!

Geniet van wat er nog komen gaat en we lezen graag met je mee!

Groeten van ons uit Assen,
Max.

Riek Ussher

Leuk verslag van je ervaringen en mooie foto's. Kijk uit naar je volgende belevenissen.

Betty

Lieve Wyke, Weer een heerlijk reisverslag met prachtige foto’s! Op naar het volgende avontuur. Fijn om te lezen dat je daar ook zoveel mede-reizigers treft. Klinkt allemaal heel gezellig en feestelijk ?.

Marjan

Ziet er allemaal geweldig mooi uit. Je weet de mooie dingen wel te vinden zal iedere keer een heel gepuzzel zijn.
Groetjes en tot de volgende.

Dick vd Velde

Weer een prachtig reisverslag Wyke. Veel plezier daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!