Thailand & Laos; van rustig aan naar hoogtepunten!

Goedeavond vanuit Laos!

Mijn vorige blog ging nog over dat ik aankwam in Thailand, deze al weer over dat ik in Laos zit! Time flies en ik heb ook niet al te veel in Thailand gereisd gezien onze gezinsreis in 2014 naar Thailand en mijn nieuwsgierigheid naar Laos en Vietnam, vandaar dus.

Toen ik aankwam in Thailand was te merken dat het inmiddels weer laagseizoen is, mijn hostel zat niet bepaald vol. Ik besloot na alle avonturen in Maleisië even wat rustiger aan te doen, dus ‘s avonds heb ik een rondje gelopen in de MBK, een enorme shoppingmall in Bangkok en daarna ben ik lekker op tijd naar bed gegaan.

De volgende ochtend heb ik mijn treinticket naar Chiang Mai geregeld. Chiang Mai ligt in het noorden van Thailand en met de nachttrein doe je er iets meer dan 12 uur over, een interessantere optie dan een vliegticket, vond ik. Na het boeken ontmoette ik in mijn hostel een Thais meisje, Ann. Zij had die avond daarvoor een Zwitserse jongen leren kennen waarmee ze zou winkelen en ze vroeg of ik mee wilde. Daarna ben ik dus met Ann en Reto de halve middag wezen rondlopen in de enorme shoppingmalls in Bangkok.

We hebben daarna gezellig wat Chang biertjes gedronken. We kochten een biertoren bij het hostel van 3L, oftewel een privé tap voor aan tafel, ook wel leuk om eens te doen. We hebben wat spellen gespeeld en daarna schoof er een Chinees meisje aan met haar gitaar, helaas kende ze bijna alleen maar Chinese liedjes. We besloten daarna met zijn vieren naar Khao San Road te gaan, de backpackers straat van Bangkok. Ze hebben er barren, cafés, restaurantjes, maar ook veel mensen op straat die je schorpioenen en meelwormen aan stokjes en ballonnen met lachgas proberen te verkopen. Een gezellige, maar gekke bedoening. We dronken daar nog wat bij de bar en daarna zijn we weer terug gegaan.

^Selfie!

De volgende dag was ook best wel rustig aan, want ik moest uitchecken en ‘s avonds de nachttrein nemen. We hebben wederom wat gewinkeld en ik heb heel cliché ook maar een olifantenbroek gekocht (die inmiddels alweer kapot is, maar dat komt later..).

Rond half 6 moest ik de taxi hebben, want tien over zes ging mijn trein dus dan zou ik op tijd moeten zijn. Het verkeer in het weekend was nooit zo druk en de trein vertrok altijd minimaal een uur te laat, zeiden ze... Mijn Grab taxi was superlaat, dus die moest ik cancellen en daarna had mijn taxi ook moeite door de stad te komen. Ik raakte al helemaal in de stress toen hij tien minuten later doodleuk nogmaals langs mijn hostel reed, haha. Gelukkig was ik rond 6 uur op het station. Meteen een stilte momentje, want rond klokslag zes uur kwam het nationale lied voorbij en dan staat de wereld even stil in Thailand. Iedereen staat op en wacht tot het nummer afgelopen is, om weer te gaan zitten of verder te gaan met wat ze deden. Bijzonder om mee te maken.

De trein zelf vertrok precies om tien over zes dus ik was erg blij dat ik toch nog mooi op tijd was, anders had ik hem gewoon gemist.

De nachttrein zelf was super! Ik had zoveel verschillende verhalen gelezen, maar hij was superschoon, comfortabel en ruim genoeg. Binnen een halfuur stond er een dame van de trein voor mijn neus die vroeg wat ik voor diner en ontbijt wilde. Goed geregeld!

^Toen het nog stoelen waren..

Na een uurtje kwam er iemand mijn bed opmaken en had ik mijn eigen bedje, met een gordijntje. Omdat het donker was heb ik weinig van het uitzicht kunnen genieten, maar het was een hele ervaring.

^Mijn nachttrein bed; helemaal prima!

Eenmaal in mijn hostel in Chiang Mai was het ook relatief rustig. Ik was nog wel moe en besloot even twee uurtjes te gaan slapen. Toen ik wakker werd kreeg ik een van mijn ogen amper meer open, mijn hele ooglid was opgezwollen.. Het deed geen zeer, maar het was wel erg irritant, iemand dacht dat het een rode mier geweest was. Gelukkig trok het dezelfde dag nog weg.

In de namiddag ontmoette ik Roxy en Vanessa (Nederlands en Colombiaans), die in dezelfde kamer sliepen. We besloten met z’n drieën de zilveren tempel en het park te gaan bekijken. Daarna ging ik met Vanessa door naar de Sunday market, waar ze heel veel streetfood tentjes hadden, maar ook heel veel andere dingen zoals sierraden, kleding, telefoonaccessoires, schilderijen etc. We hebben daar heerlijk (en goedkoop) gegeten en rondgelopen, er was genoeg te zien!

^1. De zilveren tempel, 2. Het park in Chiang Mai.

Uiteindelijk kwamen we terecht in een bar waar we nog even een drankje deden en we een Nederlandse en een Duitse ontmoette. Met hen hebben we die avond een mini-kroegentocht gedaan bij verschillende barretjes, tot Vanessa en ik het allebei gehad hadden en dus een taxi pakten richtig het hostel.

^Nog een selfie!

Mijn maandagochtend was wederom erg rustig aan, ik had het blijkbaar toch even nodig. In de middag heb ik met Joke, de Nederlandse van de avond daarvoor, afgesproken; we gingen fietsen naar de waterval. Een interessante bezigheid tussen al dat bizarre verkeer daar. Fietspaden kennen ze daar niet, dus je bent gewoon aan het voorsorteren op driebaanswegen bij stoplichten, erg bijzonder. De waterval zelf was dat echter niet zo. Misschien word ik ook wel wat kieskeuriger na mijn al opgedane ervaringen haha. Na de beklimming hebben we wel even afgekoeld aan de rand van de waterval. Heel aangenaam, want het was een erg warme dag en een behoorlijke klim geweest. Ik ging eventjes zitten, maar blijkbaar kon mijn nieuwe broek dat niet aan, gevolg; het hele kruis van de broek aan flarden.. Goede koop dus, haha. En toen moesten we natuurlijk nog afdalen en zo’n 7 kilometer terugfietsen, feest! Bij terugkomst heb ik met mijn naald en draad setje (goh, komen dat soort dingen eindelijk ook eens van pas), geprobeerd de boel te naaien. Ik ben geen naaiwonder, maar het is inmiddels weer dicht, ben benieuwd hoe lang hij het zo volhoudt..

^Relaxen bij de waterval.

‘s Avonds kwam ik Vanessa weer tegen in het hostel en gingen we naar de nightmarket, die elke avond is in het oosten van Chiang Mai. De hostel eigenaar raadde ons aan om dan ook een ladyboy show bij te wonen daar. Dus waarom niet! We aten wat op de markt en rond tien uur zat ik er klaar voor met Vanessa en Roxy, die ook hoorde dat we daar heen gingen en ons daar opzocht. De show was fantastisch, echt leuk om eens mee te maken. Ze waren zo goed, de hun dansmoves waren jaloersmakend en sommige kostuums waren ook echt heel gaaf!

^Bizar, haha.

In de bar spraken we wat mensen van een ander hostel die nog naar een club gingen en ons vroegen of we ook kwamen. We hebben daar dus nog eventjes gefeest tot wat later in de nacht en toen de taxi teruggepakt, het regende hopeloos hard die avond. Een geslaagde, niet al te drukke dag!

De volgende ochtend moest ik vroeg op, want ik ging naar een project van het Elephant Nature Park. Het Elephant Nature Park zet zich in voor het welzijn van de olifanten in Thailand door mishandelde olifanten op te vangen en families voorlichting te geven over hoe zij met de olifanten om moeten gaan. Ik werd opgehaald bij mijn hostel, daarna was het ongeveer een uur tot anderhalf uur rijden.

Mijn groep bestond maar uit drie personen, twee Engelse meisjes en ik. Dit maakte het des te leuker, want zo kregen we echt tijd met de olifanten. De familie in dit project had 4 olifanten, die eerst gebruikt werden voor andere activiteiten, zoals elephant riding. Maar nu ze onderdeel zijn van het Elephant Nature Park project wordt er juist geprobeerd deze olifanten hun vrijheid terug te geven. Door hun opvoeding door mensen luisteren ze nog steeds heel goed naar mensen en hebben ze ook hulp nodig voor het eten, omdat ze dit nog niet genoeg zelfstandig kunnen vinden. Blijft erg naar dus dat ze niet zomaar de natuur in terug kunnen, maar er wordt nu in elk geval veel beter voor ze gezorgd en naar hun welzijn gekeken.

^Dromen komen uit haha, supergaaf!

Het was een fantastische dag! We hebben de olifanten gevoerd, met ze gelopen en geobserveerd terwijl ze rondliepen in de jungle. Daarna mochten we ze een modder- en waterbad te geven. Ik heb echt van elke seconde genoten, wat een bijzondere beesten en een gave ervaring.

^1. Voeren, proberen via de mond ipv in de slurf aangeven. Best spannend!, 2. Een modderbad nemen, 3. Afkoelen en schoonmaken in de rivier!

In de avond heb ik nog wat gedronken met twee andere Nederlandse meiden die ik tijdens het uitgaan van de avond daarvoor had leren kennen. Erg gezellig en meteen mijn afscheid van Chiang Mai!

^Marktdrukte in Chiang Mai.

Want op woensdag heb ik de hele dag in een minivan gezeten van Chiang Mai naar Huay Xai, een dorpje aan de Laotiaanse kant van de Mekong rivier. Hallo Laos!

We hebben tijdens deze busrit nog een gave tussenstop gemaakt in Chiang Rai voor de witte tempel, wat absoluut de moeite waard was. Bij far de mooiste tempel die ik tot nu toe gezien heb!

^1. De witte tempel in Chiang Rai, 2. Detail van de entree van de tempel.

De grensovergang was ook erg interessant, het was superrustig want we waren relatief laat. We werden naar de Thaise immigratie gebracht en daar kregen we een stempel. Vervolgens werden we met een bus vol locals over de brug naar de andere kant van de rivier gebracht. Wat formulieren en stempels verder, werden we afgezet in het midden van het centrum waar ik in een heel klein, maar leuk hostel terecht kwam, met een superlieve eigenaresse! Twee Nederlandse hostelgenootjes vroegen me meteen mee voor het eten, dus die heb ik vergezelt. Na het inpakken van mijn tas voor de jungletour was ik er wel klaar mee en ben ik lekker gaan slapen.

In de ochtend heb ik uitgecheckt, want mijn twee daagse trekking/ ziplining tour met de Gibbon Experience stond op het programma! Rond 8 uur moest ik bij het kantoor zijn, waar we instructies over het ziplinen kregen. Vervolgens was het een uurtje met de auto, van die jeepjes met bankjes achterin haha. Mijn groep bestond nog uit twee andere Nederlandse meisjes, 2x2 Duitsers en een Engels stel. Eenmaal aangekomen kregen we onze harnassen en begonnen we meteen met een kleine zipline over de rivier. Echt superleuk om te doen! Daarna hebben we anderhalf tot twee uur behoorlijk moeten hiken, met name het eerste deel was erg steil en afzien. Maar na deze hike was het tijd voor al de ziplines, varierend tussen zo’n 150 tot 600 meter lang. En fantastische uitzichten, de jungle in Laos is heel erg mooi! De ziplines hangen ver boven de bomen, dus je kan heel ver kijken. Ik heb wat filmpjes gemaakt met een action cam op mijn voorhoofd, ik zal ze proberen te uploaden onder videos op deze blog!

^Begin van de hike!

^Een van mijn actioncam filmpjes!

Na een paar uur ziplinen kwamen we aan bij onze boomhut, de hoogste ter wereld. Hier hebben we wat fruit gegeten en wat gekletst met de groep. Daarna een koude, maar erg aangename douche omdat ik een en al zweet was, erg lekker om je dan na zo’n dag te kunnen opfrissen. Het avondeten was ook top, rijst en noedels (what else..) met kip curry, groenten en varkensvlees. Daarna hebben we met de groep verschillende kaartspelletjes gespeeld en gingen we vroeg naar bed, rond kwart voor 10. We hadden allemaal een tweepersoons, 5 centimeter dik matrasje, een kussen en een dekbed, plus een heel groot muggennet, prima! De volgende ochtend begon het programma weer om half 7, omdat het goed weer is konden we wat extra ziplines doen voor het ontbijt!

^1. De boomhut, onze slaapplek voor een nacht, 2. Daar ga ik, al ziplinend.

Vanochtend rond half 7 zijn we met de hele groep -op twee mensen na- (ieder had eigen keuze om mee te doen met het programma voor het ontbijt) weer de boomhut uit geziplined en hebben we nog 4 ziplines gedaan. Tussentijds is het altijd wel een beetje hiken, dus we waren met iets meer dan een uurtje weer terug.

Daarna stond het ontbijt al klaar! Pompoensoep, droog brood haha, omelet, worst, groenten m, loempia’s en rijst. Wat dat betreft kun je hier beter het lokale voedsel eten, want de rijst en de groenten waren echt top.

Vervolgens hebben we onze spullen ingepakt en zijn we begonnen aan de terugweg. Wel via een andere route, ditmaal veel afdalen in plaats van klimmen. Zo’n 7 ziplines, een aantal hikes en een uur of 3 verder kwamen we aan bij onze picknickplaats, waar we lunch hadden. Wederom rijst, groenten en ei, maar ik raak er aan gewend. Vind het eigenlijk helemaal niet zo erg.

^Foto in de jungle, heel veel bamboe.

Daarna werden we weer opgepikt door de jeep en moesten we over een “bumpy road” door de jungle. Omhoog, omlaag, door riviertjes en modder terwijl we koeien ontweken, werd de vering en het vermogen van de auto aardig getest. We hebben ook nog even vaart moeten minderen omdat een grote zwarte slang de weg over stak, het is en blijft de jungle.

Terug aangekomen bij het hostel kon ik niet wachten op een goede douche en lekker bijkomen. Vanavond heb ik rustig aan gedaan, wat foto’s en video’s bekeken, deze blog geschreven en nu lekker op tijd slapen.

En de rest van mijn plannen? Morgen word ik om 10 uur opgehaald bij mijn hostel om de slowboat te nemen. Deze gaat in twee dagen over de Mekong rivier naar Luang Prabang, een van de grotere plaatsen in Laos. Morgen begint deze trip, waarna ik ga overnachten in Pak Beng als tussenstop. Na Luang Prabang zak ik waarschijnlijk af richting het zuiden, maar precies weten doe ik het nog niet. Dat komt wel weer voorbij in de volgende update!

Liefs, Wyke.

Reacties

Reacties

Jessica

Ook nu weer een prachtig verhaal. Jeetje Wyk wat maak je veel mee en wat een ervaringen. De verhalen en prachtige foto's ik ben erg jaloers. Heel veel plezier morgen en ik wacht het volgend verhaal weer met spanning af??

Max

Weer een fantastisch verslag van je belevenissen, waarbij voor ons toch ook nog verscheidene herkenninspunten.
Het klinkt allemaal geweldig, Wyke, blijf genieten!
Groeten van ons uit Assen, Max.

Marjan

Wat een indrukken doe jij op. Dit moet een reis zijn waar je echt jaren van kunt nagenieten. Wat een leuke en spannende dingen iedere keer weer. Kijk weer uit naar de volgende verhalen. Groetjes uit het zuiden en geniet er enorm van wyke.

Opa en oma

He Wyke wat heerlijk dat je zo geniet en zoveel mooie natuur om te bekijken ! Schitterde foto's met de olifanten en niet te vergeten je zipline avontuur en dan overnachten in een boomhut ! Alles bij elkaar een droomreis . We lezen je verhaal met veel plezier , pas goed op je zelf ! liefs uit Lobith.

Riek Ussher

Weer mooie ervaringen met geweldige foto's en verslag.We kijken uit naar de volgende!
Peggy (Australia) wilde je ook graag volgen. Heb haar de link gestuurd, hoop dat dat O.K.is?

Rob

Hey Wyke,

Het blijft super leuk om al je verhalen te lezen, naast snspchat etc. ! Super vet wat je allemaal meemaakt, de olifanten waren natuurlijk helemaal je ding ;). Ook mooi om te horen dat je zoveel leuke mensen ontmoet waarmee je op stap kunt. Veel plezier nog in Laos!!

sita

Hoi wyke.
Prachtig om weer te lezen wat jij allemaal meemaakt.
En de olifanten schitterend.
Je bent nog geen 2 maanden op stap,en al zo veel leuke dingen gedaan en gezien.
Kijk nu al uit naar jou volgende blog.
liefs sita.

Wilfried

Wauw Wyke weer prachtige foto’s en een heel leuk verhaal! Net over de helft nu; fijne kerstdagen &!we Skypen weer ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!