Australië; van de Great Ocean Road naar de Oostkust!

Aloha! Ik leef nog, maar het campingleven en de slechte internetverbinding werken niet echt mee aan een nieuwe blog. Omdat het veel tekst is deel ik hem even op in twee tot nu toe, anders is het echt heel lang. Nou, hieronder mijn eerste dagen Australië, vanaf maandag 12 november:

De eerste dag in Melbourne was eigenlijk een niks doe dag. De douane in Melbourne duurde vrij lang, uiteindelijk kon ik rond 8 uur inchecken in mijn hostel. Het is hier vier uur later dan in Vietnam, dus mijn biologische klok vond nog dat het nacht was en na al die uren vliegen, tussenlandingen en vliegveld rompslomp was ik sowieso best moe.

Ik besloot in eerste instantie tot de middag te gaan tukken. Daarna heb ik met behulp van het hostel nog even mogen bellen, want ik moest mijn boeking nog herbevestigen. Ik heb namelijk, samen met Coen (ook wel bekend van mijn eerdere Vietnam verhalen) een Hippie Camper geboekt! Woensdag gaan we hem ophalen en het plan is om tot 8 december te gaan roadtrippen tot aan Brisbane! Heel vet, alleen nog even wennen aan links rijden denk ik, na 1400 kilometer rechts in Vietnam afgelopen week haha.

De middag wilde ik de stad in, maar ik was nog steeds helemaal afgepeigerd. Ik heb na het regelen van de herbevestiging nog een beetje research gedaan voor mogelijke routes en ben daarna lekker series gaan kijken. In de namiddag toch in mijn bed weer in slaap gevallen haha.

‘s Avonds kwam Coen aan, op het station praktisch tegenover mijn hostel, dus we hebben even een pizza gegeten voor hij naar z’n hostel ging.

De volgende dag begonnen met een gratis tour in Melbourne. Door allerlei leuke straatjes, veel gezien en geleerd over de historie door een goede, enthousiaste gids. Grote groep mensen, erg gezellig. Na de tour met de hele groep wat wezen eten in een leuke bar, natuurlijk voor de fish and chips gegaan, was helemaal top!

Daarna met Coen op pad geweest voor een simkaart (die het een lange tijd niet goed deed, inmiddels in Coen’s telefoon wel!) Plannen gemaakt voor morgen, we besloten te beginnen aan de Great Ocean Road en wel te zien waar we stranden!

In de namiddag even lekker gerelaxt in het hostel en daarna nog naar een rooftopbar geweest. Zoals locals hier zeggen; “Luister niet naar je ouders, ga hier juist de donkere, enge steegjes in, want je vindt er de leukste kroegen.” Een advies wat we opvolgden en waardoor we daarna in een leuk feestje terecht kwamen met allemaal dansende mensen die hun eigen ding deden. Hele leuke sfeer hier, relaxte en vriendelijke mensen, die lekker zichzelf zijn en durven te zijn. Dat zorgt voor een heerlijk ontspannen sfeer overal in de stad, wel bijzonder.

Woensdag 14 november ben ik vroeg vertrokken vanuit mijn hostel om naar Coen te gaan, om vanuit daar een taxi naar de camper rental te nemen. Het was regenachtig en mijn tas is nog steeds niet de lichtste, maar gelukkig kon ik gebruik maken van het gratis tramnetwerk wat in de hele binnenstad gebruikt wordt, ideaal.

Daar aangekomen bestelden we een Uber, waar we voor het eerst een echt gesprek konden hebben met een taxi chauffeur. In Azië spreekt geen enkele chauffeur fatsoenlijk Engels haha.

Bij Apollo Campers werden we vervolgens vriendelijk geholpen door Martijn, een Nederlander die al weer een aantal jaar in Australië woonde. Ook wel weer grappig.

Rondje om de auto gedaan, alle papieren op orde gemaakt en we konden vertrekken. Coen heeft het eerste stuk gereden en gaf al meteen aan dat het nogal wennen was. Stuur rechts, links rijden, rechts ingehaald worden en links de afslagen nemen.

We besloten eerst de komende dagen de Great Ocean Road te rijden, dat is naar het westen, vanuit Melbourne gezien. Het eerste deel was snelweg, daarna werden de wegen wat rustiger. In Anglesea zijn we even gestopt voor de eerste boodschappen en een goede lunch (een heerlijke burger!). Daarna heb ik mijn eerste kilometers gemaakt, op de Great Ocean Road. Slingerweggetjes, heuvel op en af, met een camper en op links was even spannend, maar uiteindelijk ging het prima!

Geëindigd in Lorne, een van de eerste plaatsjes aan de Great Ocean Road. We hadden hier een camping, vlakbij het strand, dus daar zijn we ook nog even wezen kijken. Prachtig en superrustig, we waren de enige!

Daarna ons eerste maaltje gekookt, waar nog wat verbetering mogelijk is (tip; Soep uit blik is geen soep uit blik als thuis). Dat werd dus gewoon een boterham. Dat kamperen voelt opeens wel heel huiselijk met afwassen, opruimen en zelf koken, dat is al weer even geleden.

De camper zelf is ook top! Genoeg ruimte, net keukentje, campingstoelen en tafel en de stoelen voorin zitten ook prima. We hebben zelfs een televisie!

De volgende ochtend zijn we na rustig opstaan de auto in gestapt om onze weg te vervolgen op de Great Ocean Road. Wederom een hele mooie weg, maar daar staat de Great Ocean Road natuurlijk ook bekend om. We maakten wat stops aan de weg om te genieten van de uitzichten.

De eerste grote stop was bij Kennett River, een park/camping waar we over gelezen hadden dat er koala’s waren! Die wilden we graag spotten. Toen we aan kwamen rijden stonden er meerdere mensen onder één boom foto’s te maken. En inderdaad, daar zat koala nummer 1!

We lunchten bij het restaurantje en liepen daarna nog iets verder het terrein op, waar we nog een wat meer verstopte koala zagen. Heel gaaf! Ook veel mooi gekleurde papegaaien en kaketoes vlogen hier rond. Eentje kwam zelfs op m’n hoofd en later op mijn arm zitten.

We vervolgden onze weg naar Apollo Bay, een surferstadje aan het strand op de route van de Great Ocean Road. Hier hebben we war boodschappen gedaan (ook wel; verse groenten ipv soep uit blik haha!) en zijn we even het strand op gelopen. Daar kreeg een klasje kinderen net surfles waar we eventjes gekeken hebben.

Het laatste stuk was door Otway National Park. We lazen daar over een camping waar wilde koala’s leefden. De mevrouw bij de receptie was erg vriendelijk, ze heeft meteen de route voor de volgende dag uitgestippeld voor ons haha. Enig nadeel hier; je hebt douchemuntjes nodig, die kosten 1AUD per 3 minuten, waarbij mij al verteld was dat dat te kort was om mijn haar te wassen. Dus met vier muntjes op zak naar onze campingplek. Daar eerst een rondje over de camping gelopen en toen zagen we achter het toilethokje inderdaad al weer een koala zitten. Dat was nog geen 50 meter van onze camper! En verderop boven een andere bungalow zat er nog een, echt heel gaaf!

We raakten aan de praat met onze buren die in een bungalow zaten, twee broers die vanaf hun vijfde vanuit Limburg geëmigreerd waren naar Australië, superleuke mensen. Als klap op de vuurpijl kwamen ze even later aanzetten met een grote fles rode Australische wijn voor ons. Superlief!

Even later kregen we nog de tip dat bij de vrouwendouches na één muntje de middelste douche niet stopt, dus ik kon rustig aan doen! We hebben daarna gekookt, dit smaakte gelukkig een stuk beter. Daarna koelde het behoorlijk af, dus werd het een film kijken in de camper.

Vrijdags zijn we weer verder gereden op de Great Ocean Road, na een gekookt eitje en een kopje thee! We zijn dwars door Great Otway National Park naar het noorden gereden, over een onverharde weg. Dus alles in de camper ging alle kanten op.

We zijn in het park nog even gestopt bij een picknicktafeltje in de zon. Even opwarmen, want zo warm is het hier nog niet, helemaal niet vergeleken met Vietnam.

Daarna zijn we doorgereden naar de Otway Park Treetop Walk. Dit is een park waar grote bruggen op zo’n 25 meter hoogte in de jungle hangen. Heel gaaf, weer eens wat anders dan ziplinen haha.

Hierna nog een stop om te tanken en te lunchen, daarna weer door. We reden naar de 12 apostelen, dé toeristische attractie van de Great Ocean Road. Vooraf was ik sceptisch, want zo spannend leek het me niet. Maar wat een uitzicht als je daar staat! Je bent echt zo klein en de zee is prachtig. Het weer zat ook mee dus dat scheelde.

Na deze stop zijn we rond 5 weer een camping gaan opzoeken, we zijn iets teruggereden en hebben overnacht in Princetown. Hier was een camping waar volgens onze app, je kangoeroes kon spotten!

We hadden de camper nog niet goed en wel staan of ik zag in de verte de eerste kangoeroe al rond huppen. Supergaaf, en dat vanuit een stoel voor de camper. Na het koken & eten wilden we gaan afwassen, tot we zagen dat de kangoeroes veel dichterbij waren gekomen! We konden op zo’n 5 meter afstand komen, heel gaaf.

Toen het schemer werd bleek dat ze ook gerust over het hekje het camping terrein op sprongen. Zo sliepen we vannacht dus letterlijk tussen de kangoeroes, hoe Vannacht liep ik trouwens nog tussen alle kangoeroes die over het campingterrein rond sprongen toen ik naar de wc ging. Echt bizar!

De volgende dag zijn we vanuit Princetown doorgereden richting Port Campbell gereden. Gestopt bij Loch Ard Gorge waar we door het supermooie weer (nog een beetje koud, maar wel heel zonnig!) een fantastisch uitzicht hadden.


Op de terugweg van het wandelen stapte ik nog bijna bovenop een slang die het paadje overstak. Gelukkig werd ik op tijd gewaarschuwd door Coen die hem wel gezien had en konden we nog wat foto’s van hem maken. Ik vind het echt heel gaaf, al dat wildlife (zolang alles buiten de camper blijft haha)!

Hierna zijn we naar Port Campbell gereden en hebben we daar op een uitzichtpunt over het stadje uit kunnen kijken.

Vervolgens doorgereden naar de London Bridge, een grote rots in zee die ooit een werkelijke brug was, tot een van de overspanningen inzakte. Wederom heel mooi uitzicht!

Daarna door naar The Grotto. Een punt waar je vrij ver naar beneden kan lopen en ook door een open rotsformatie de zee kan zien. Als het vloed is, loopt er ook een deel vol, wat daar bijna lijkt op een natuurlijk zwembad haha!

Vervolgens zijn we door Peterborough gereden en nog een uitzichtpuntje bezocht. Vanuit daar zijn we weer teruggereden naar om het binnenland in te gaan richting Colac. Daar hebben we even getankt & geluncht, om vervolgens nog iets noordelijker te gaan voor wat oude vulkaankraters, wat een vlaktes daar! Heel wat anders dan aan de kust maar ook erg indrukwekkend.

Na deze stop zijn we aan een stuk doorgereden tot Warragul, aan de oostkant van Melbourne, zodat we morgen onze route aan de oostkust kunnen vervolgen.

We stonden hier op een mooie camping met allerlei leuke huisjes en ruime plekken, helemaal niks mis mee dus!

Zondags zijn we vanuit onze camping vroeg vertrokken richting Wilsons Prom, een national park in het zuidoosten van Australië. De rit duurde ongeveer 2,5 uur, tot we in het zuidelijkste puntje waren van het park, dat bereikbaar was met de auto.

Door het park rijden was op zichzelf al fantastisch. Bergen, vlaktes, bomen, zeezichten, echt van alles te zien. Overal bordjes met waarschuwingen voor wildlife, hoewel we daar weinig van gespot hebben.

Tot we een wandeling maakte naar het strand dichtbij de parkeerplaats en er opeens walibi’s voorbij sprongen, een soort kangoeroes maar dan een slag kleiner.

Het strand zelf was heel mooi, heel uitgestrekt. We hebben een stuk over het strand gelopen en zijn na de lunch teruggegaan naar de auto. Daarna zijn we het park weer uitgereden met wat stops bij viewpoints.

Vanuit het park zijn we naar Port Albert gereden, aangezien onze handige campingapp Wikicamps aangaf dat hier een gratis kampeerplek zou zijn. En we blijven toch Hollanders..

Kampeerplek bleek niet meer dan een parkeerplaats met een openbaar toilet, maar dat was voldoende. Het leuke was dat de parkeerplaats aan zee lag, dus we keken zo op het water en op het haventje!

Dit was de eerste week Australië! Het kamperen is heel gaaf en ik vermaak me hier prima! Het voelt ook meer als thuis, gewoon omdat je weer in een westerse wereld zit. De natuur is grandioos en ik blijf me verbazen over alle wilden beesten!

Tot snel, ik doe mijn best alles zo snel mogelijk te uploaden!

Liefs, Wyke.

PS. Ik werd er op gewezen dat er advertenties op mijn site staan waar je me extra fotoruimte mee kan geven door een betaling. Heb ook vernomen dat die gekocht is door tante Gerrie en opa en oma, dankjulliewel, ik zal blijven uploaden haha! Ik heb nu genoeg fotoruimte, dus ga daar alsjeblieft niet meer geld in stoppen, want dat zou zonde zijn. Bij deze!

Reacties

Reacties

Rixt

Leuk om al je avonturen weer te lezen Wyke! En wat een mooie foto’s! ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!