Australië; van Sydney naar Brisbane!

Helloooo, groetjes alweer vanuit Nieuw-Zeeland! De combinatie van slechte wifi, samen reizen (dus minder alleen zijn en verhaaltjes schrijven) en veel plezier hebben in Australië, zorgden er voor dat deze blog wederom wat vertraging heeft. Maar ik vermaakte me en dat is volgens mij het belangrijkst!

Mocht je dit nu wel jammer vinden, zie mijn berichtjes op Facebook (Wyke Grob), instagram (wykegrob) of Polarsteps (www.polarsteps.com/wykegrob), met name Polarsteps probeer ik per dag bij te houden!

Nou goed, ik was in mijn vorige blog in Sydney gebleven! Ik deel deze blog ook weer even op in twee delen voor het leesgemak, dus hier het eerste deel vanuit Sydney, onze tweede dag daar (15 november).

Samenvatting van deze dag; burgerlijk & cheatday.In de ochtend stonden we op op dezelfde camping als de nacht ervoor, zo’n 15 kilometer boven Sydney en besloten eerst eens een wasje te gaan draaien, want zoveel schone kleding had ik niet meer in mijn tas. Drie dollar in het apparaat, halfuurtje wachten, aan de lijn en klaar was het al in de middag.

Rond de middag ook alvast gekookt in de campkitchen, zodat we binnenkort een easy avondmaaltje hebben (en met de lunch ook wat opgegeten, win-win).

In de namiddag toen alles op orde was vertrokken naar het centrum van Sydney. Bus genomen en gewoon genoten van het stadsleven. Door de straatjes geslenterd, taart gegeten, een lokale bar bezocht en daar een drankje gedaan & als klap op de vuurpijl wezen eten bij een All you can eat sushi restaurant! Mijn dag kon niet meer stuk natuurlijk. Een prima afsluiting van ons bezoek aan Sydney.

Maandag 26 november pakten we rond 10 uur de auto naar Manly, een schiereiland vlakbij Sydney. Daar zijn we eerst het park in geweest waar we heel mooi uitzicht hadden over de hele stad vanaf de andere kant van het water. De omgeving zelf was ook heel mooi, maar het waaide behoorlijk (zie foto haha). Vervolgens doorgereden naar Shelly Beach, een fijn strand iets ten noorden van het park. Helaas was parkeren er erg duur dus hebben we er een rondje gelopen en zijn we daarna weer vertrokken.

Toen vonden we online een gratis parkeergarage voor de eerste twee uur vlakbij Manly Beach, dus daar zijn we heen gereden. Wat geluncht en als toetje een ijsje gehaald en vanaf het strand in de schaduw toegekeken bij wat surfles en genoten van de relaxte sfeer en de zon daar!

In de namiddag naar Belmont gereden, waar we een plekje met de camper hebben aan het meer. De zonsondergang was fenomenaal, de uitzichten in het algemeen zijn vanaf onze spot prachtig. Goede keus dus!

Dinsdag vertrokken we weer vanaf onze camping aan het prachtige meer in Belmont. Vanuit daar doorgereden naar de baai van Port Stephens, eerst een bezoek gebracht aan de haven en Nelsons Bay. Hele grote pelikanen overal! Daar ook de award winning Fish & Chips gegeten (lekker!!) en doorgereden naar het zuiden, Anna Bay!

Anna Bay staat bekend om de zandduinen, wat ook niet gek is, want het is wederom een hele andere wereld, weer heel anders dan we tot nu toe van Australië gewend waren.

Ook kwam er nog een hele groep kamelen langs met allemaal mensen erop, toen was het helemaal bijna alsof we in de Sahara waren.

Daar even een fotoshoot gehouden (why not haha) en daarna doorgereden naar de andere kant van de baai, naar Hawks Nest. Helaas werd het al gauw bewolkter, dus hebben we niet heel lang op het strand kunnen relaxen daar, maar al met al zeker weer een bijzondere dag!

Woensdag opgestaan met heel veel regen. Dus snel alles ingepakt en via een korte route om nog even het strand in de buurt bekeken. Mooi, maar met regen weinig aan.

Vervolgens doorgereden naar Taree, daar bij de Hungry Jack’s (een soort Australische Burger King), Coen’s hoogtepunt van de dag, gegeten. Vanuit daar doorgereden naar Port Maquirie, gelegen aan een meer. Toen we naar het puntje reden, zagen we vanuit de auto opeens twee vinnen, hadden we zomaar wilde dolfijnen gespot! Mazzel weer, heel bijzonder. Na wat foto’s maken zijn we doorgereden naar het “Koala Hospital”, waar ze gewonde of zieke koala’s opvangen tot ze terug de natuur in kunnen (of niet, en dan blijven ze er daar voor zorgen). Blijft fascinerend dat die in Australië in het wild leven terwijl je ze thuis alleen in een dierentuin tegen kan komen.

Vanuit daar nog een uurtje gereden naar de camping in Arakoon. Wederom een hoop kangoeroes die ons gezelschap houden hier. Pasta gekookt in de campkitchen en toen we terugkwamen zaten ze nog dichterbij, waarbij ik Coen maar even geassisteerd heb bij het openmaken van de minivan (angsthaas, kuch).

Maar ik klaag niet, want we vermaken ons prima, ook niet geheel onbelangrijk als je continu met z’n tweeën onderweg bent!

Donderdag weer op tijd vertrokken vanaf de camping. Eerst daar in de buurt de vuurtoren bezocht, met echt hele mooie uitzichten over de kust. Net een schilderij, goede keuze daar nog even langs te rijden.

Vervolgens weer de auto in, getankt & boodschappen gedaan. Gereden naar Coffs Harbour, een stadje met een leuk centrumpje, maar waar aan de kust weinig te doen was. Veel pensionado’s die daar hun dagen slijten. Daar lekker geluncht aan de kust (mét oesters, heel chique) en vervolgens doorgereden naar Emerald Beach dat bekend staat om de kangoeroes die daar aan de kust zitten. We hadden al wel wat kangoeroes gespot, maar niet dicht bij zee.

Naar een kwartiertje wandelen kwamen we op het uitzichtpunt aan waar inderdaad een stuk of tien kangoeroes zaten. Helemaal niemand, alleen wij aan zee met een groep kangoeroes, heel gaaf weer!

Daarna de weg vervolgd naar Spot X, een surfersplek waar niet veel meer is dan een camping met een surfcamp van de bekende surfschool Mojo. Ze bieden geen losse lessen aan, dus besloten we maar een nachtje te blijven (iets waar we achteraf toch een beetje spijt van hadden).

Bij het uitchecken de volgende ochtend meteen om een surfboard gevraagd. Twee uurtjes om en om wat pogingen gedaan om te gaan staan, ging best prima! De golven waren relatief groot dus we konden veel vaart maken en het strand was nagenoeg leeg waardoor we alle ruimte hadden.

Top vermaakt, daarna voldaan een douche genomen op de camping & vertrokken naar Yamba, het volgende surferstadje.

Een beetje rondgereden, wat strandjes bekeken voor de volgende dag en nog eventjes een terrasje gepakt voor we naar de camping reden.

Op de camping lekker rustig aan gedaan en ‘s avonds zelf burgers gebakken. Morgen huren we weer een board, dan weer een poging wagen!

Zaterdag 1 december op tijd weggereden van de camping om een surfboard te scoren (en meteen surfshirtjes gekocht!). Het surfboard was relatief groot dus moest achterin de bus, paste net!

De strandjes die we de dag hiervoor bezochten weer afgereden, maar het was overal enorm druk. Even niet stilgestaan bij het feit dat het natuurlijk weekend is. Daarnaast was het enorm warm vandaag, dus geen wonder dat iedereen verkoeling zocht aan zee.

Na een tankbeurt, wat lunchboodschappen en overleg besloten terug te rijden naar Spot X, waar we de dag hiervoor waren. In de hoop daar minder mensen op het strand te zien, aangezien er in die buurt alleen een camping met surfschool zit.

Aangekomen bleken we gelijk te hebben, relatief rustig hier en een groot strand, dus plek zat! Boterhammetje gegeten en daarna konden we los! Tot een uur of 5 gesurfd, verbrand, gezond en genoten van het heerlijke weer.

Daarna teruggereden en op tijd naar bed, moe maar voldaan! Goede keuze toch nog even terug te gaan, totaal geen spijt van gehad.

Zondag vanuit Yamba in de ochtend naar Byron Bay vertrokken, wat een hitte! Het was over de dertig graden en de airco van onze minivan houdt wat te wensen over, dus we smolten nog net niet.

Eenmaal aangekomen de camper in de hoofdstraat neer gezet, dit is een van de eerste plaatsen waar je het toerisme echt af ziet druipen. Net de Costa Brava, een boulevard, winkeltjes, surfstores, souvenirs, terrasjes etc. Druk, maar wel heel leuk.

Eerst geluncht en daarna nog even op het strand wezen kijken. Het was zondag en schitterend weer, dus ook daar weer behoorlijk druk.

Vanuit de Main Beach doorgereden naar wat andere strandjes. We willen hier wederom een surfboard huren, dus even inventariseren waar de beste golven zijn voor ons. Ook een bezoekje gebracht aan de vuurtoren en nadien doorgereden naar de camping.

Hier de rest van de middag in het zwembad gelegen, ook wel eens lekker. Het was warm dus het was een fijne verkoeling. ‘s Avonds vanuit de camping het centrum in gelopen en wat wezen eten en drinken bij een gezellig cafeetje. Het is echt een hipsterstadje, mensen zijn gekleed zoals ze willen, doen wat ze willen en op iedere hoek van de straat stond wel een straatmuzikant, heel leuk sfeertje!

Daarna in de camper nog een filmpje gekeken en lekker gaan slapen.

Vervolgens zijn we maandag en dinsdag ook nog in Byron Bay gebleven om te surfen. Volgens de verhuurder waren de golven bij het strand The Pass het allerbeste, waardoor ook alle surfers hier met zijn allen op dezelfde golf liggen te wachten, beetje jammer. Achteraf extra veel spijt dat we op Spot X niet iets langer waren gebleven, aangezien daar de golven en hoeveelheid mensen veel prettiger waren. We hadden daar een paar lekkere dagen veel strand, surfboards, hapjes & drankjes en gezelligheid!

Op woensdag 5 december zijn we van Byron Bay doorgereden naar de Gold Coast, waarbij we slecht weer hadden. Eerst probeerden we dolfijnen te spotten bij Byron Bay Lighthouse, mislukt helaas, de vuurtoren zelf is wel heel mooi!Uiteindelijk wilden we bij een strandje parkeren en kijken alleen bleef het maar regenen, dus zijn we op de parkeerplaats maar een filmpje gaan kijken achterin (best ideaal, zo’n camper). Enige probleempje was dat toen we eenmaal weg wilden de lampen aan bleken te staan en de accu dus leeg was. Na wat rondvragen bleek dat het in Australië alles behalve vanzelfsprekend is startkabels in je auto te hebben liggen, beetje jammer. Gelukkig waren er twee mannen die ons door middel van een “jumpstart” (ik had er nog nooit van gehoord) weer op weg hielpen. Vanaf het strand hebben we de auto later nog eens weggezet bij de boulevard om daar eens een rondje te lopen en vervolgens door naar de camping. Fijne camping en we stonden pal naast de campkitchen, dus lekker gekookt!

De volgende dag maar weer eens een was gedraaid en in de middag nogmaals naar Surfers Paradise (de boulevard gereden). Daar een flink stuk langs zee gelopen, geluncht, gekeken bij watersporters, ijsje gegeten, aan het strand gezeten en genoten van het lekkere weer!

Op de camping hebben we ‘s avonds nog gezellig zitten kletsen met de Zwitsers naast ons die ook een camper hadden, leuk!

Vrijdagochtend reden we rond half 8 al weg, want we moesten een stukje rijden. We gingen naar de Australia Zoo, van Steve Irwin, ook wel “the crocodilehunter”. Wat een fantastisch park! Het is net Burgers Zoo de jungle, maar dan niet overdekt. Je kon erg dicht bij de dieren komen en we hebben er onze ogen uitgekeken. We hebben koala’s geaaid, slangen geaaid en kangoeroes gevoerd. Er was een gave krokodillenshow en de vogels in de show waren ook indrukwekkend.

Pas in de namiddag hadden we het hier gehad en zijn we een camping gaan zoeken. Ging iets minder smooth dan normaal, aangezien we door ons internet heen zijn. Uiteindelijk een prima plek gevonden zo’n 50 kilometer van Brisbane. Ons laatste nachtje camper was aangebroken!

De volgende dag moesten we hem namelijk inleveren, het voelde best wel jammer. De camper had ons echt een hoop vrijheid gegeven en dat gevoel was heerlijk, gewoon precies heenrijden waar je zelf heen wil. Het was een fantastische roadtrip en ik ben blij dat we het met z’n tweeën gedaan hadden! Heb het namelijk enorm leuk gehad, en dat moet je toch altijd maar afwachten met dit soort spontane ingevingen!

Daarna hebben Coen en ik de trein gepakt naar Brisbane, waar we eerst even gerelaxt hebben en ‘s avonds zijn we nog even een kijkje gaan nemen in het centrum. Daar hebben ze in het kader van Kerst een heel verhaal geprojecteerd op een gebouw in de stad, een beetje vergelijkbaar met de kerk in Eindhoven met Glow! Superleuk gedaan, meteen een warm welkom!

De volgende dag hebben we een dagje centrum gedaan. We vonden een enorm winkelcentrum met een bioscoop en spelletjeshal erin. We hebben daar wat spellen gespeeld, geluncht en in de namiddag zijn we naar “The Grinch”, de geanimeerde film, geweest! Een aanrader, leuke film!

‘s Avonds hebben we wat (stiekem veel te dure) cocktails gedronken, maar dat mocht vandaag want het was mijn laatste avond in Australië! Coen blijft nog een dag langer en vliegt daarna naar Indonesië, ik had vanochtend (11 december) de trein naar de airport. Even wennen, weer alleen reizen, dat is even geleden. Inmiddels zitten we met twaalf uur tijdverschil, is wel lekker rekenen! Hoe Nieuw-Zeeland me bevalt laat ik de volgende keer weten!

Liefs, Wyke.

Marie-Louise

Je ziet er stralend uit, Wyke. Deze periode heeft je goed gedaan. Nu al benieuwd naar je vervolg verslag. Knuffel van mij

sita

Hey Wyke .
Wat ziet het er weer allemaal geweldig uit .
Veel gezien en weer prachtige foto,s.
En........leuk gezelschap ook niet onverdienstelijk.......
Fijn weer even iets te lezen ,heel veel plezier in new zeeland.
Liefs sita.

Jessica

Australië was een prachtig avontuur. Met prachtige foto's. Wat heb je al veel gezien en wat gaat er allemaal nog komen? . Het zal wel weer effe wennen zijn alleen reizen maar wie weet wie je nog meer op je reis tegenkomt. Pas goed op je zelf maar dat komt wel goed. Liefs Jess???

Wilfried

Goed verhaal en hele mooie en leuke foto's!
Fijn dat je het zo naar je zin hebt, we gaan je missen met de kerst maar sturen wel een foto van onze boom.
Succes nu je, helaas, weer helemaal op jezelf bent aangewezen, maar je komt vast weer leuke mensen tegen.

Liefs, W.

P.s. je engels wordt ook steeds beter!
(& effe zodat je het NL's ook niet verleerd: jumpstart = aanduwen en wildlife/wild leven = dieren in het wild, hahaha)

Marjan

Wat een mooie reis weer zo met een camper rondtrekken. Links rijden wat een ervaring weer opgedaan en een beetje huiselijk gevoel zelf je potje koken. Geweldige foto met de kangaroe en wat zie je er goed en prachtig uit wyke. Op naar nieuw zeeland waar je vast weer geweldige dingen zult zien en meemaakt en de kerst en nieuwjaar gaat vieren. In ieder geval alvast fijne kerst en een schitterend 2019 toe namens ons allemaal.
Liefs uit bladel.