Nieuw-Zeeland; Noordereiland naar Zuidereiland!

Hier weer eens een update, dit keer vanuit Nieuw-Zeeland. Het bevalt hier prima, ik vermaak me goed. Veel onder de de mensen hier, dus minder tijd uitgebreid alles bij te houden, maar ik doe mijn best! Het is hierdoor wel weer een lang verhaal, bij deze.

Maandag 10 december vroeg de trein gepakt naar de airport en Coen gedag gezegd. Ging gelukkig allemaal heel voorspoedig, binnen no time was ik op de airport en volgens planning vlogen we ook.

Toen weer drie uur tijd verschil erbij, ik zit nu op +12 ten opzichte van Nederland, een half dag dus. Aangekomen in mijn hostel eerst een paar uurtjes gerelaxt op mijn bed en in de namiddag/ avond een stukje in de buurt gelopen, even kijken wat er te doen is.

Er zitten in Auckland in elk geval flinke hoogteverschillen in de straten, het is echt klimmen of afdalen soms. En om kerst kan je er ook niet heen.

Een prima eerste reisdag gehad dus!

Dinsdag heb ik mijn verblijf met een nachtje verlengd zodat ik donderdag mijn eerste bus kan pakken naar Hahei! Ik reis met een Stray buspas, dat is een bus gericht op reizigers, met een chauffeur die tevens gids is en je langs de mooiere routes rijdt, in plaats van alleen via de snelweg.

Daarna op zoek gegaan naar een telefoonwinkel. Ik had een simkaart gekocht, maar die kreeg ik niet werkend. Hij werkt wel in mijn noodtelefoon, dus ik (en met mij de reperateurs) dachten dat het mijn telefoon was met een probleem. Er werd mij tot twee keer toe verteld dat dat een issue was op het moederbord, die reparatie kostte minimaal 150 euro en ik kon dus beter gewoon een nieuwe telefoon kopen. Great.. Om wat prijzen en telefoons te vergelijken wilde ik op onderzoek gaan in de telefoonwinkel van mijn provider, echter wist die man zonder problemen mijn issue op te lossen! Wat een held, geen nieuwe telefoon nodig dus, top!

Daarna twee heerlijke broodjes van een bakkerijtje gekocht en langzaam door de stad geslenterd naar de haven. Daar wat rondgekeken en daarna deelgenomen aan een free walking tour. Leuke tour, goede gids en meteen weer wat mensen ontmoet! En ook wat geleerd over Auckland en de bevolking, niet geheel onbelangrijk.

Na de tour met de gids en vier anderen nog een ijsje wezen eten. Dat bleek een iets ander ijsje te zijn dan ik gewend was. We mochten met een groepje alle smaakjes testen en ze hadden de meest gekke ijshoorntjes (eentje met een chocolade fotoframe erop, de “selfie cone”, of kleine hoorntjes voor om je vingers ipv een groot hoorntje).

Daarna een superlekker (maar ook meteen meest dure ijsje ever) gegeten en afgesloten in een bar (de eerste bar van Nieuw Zeeland die zijn eigen bier brouwde) met een Nieuw Zeelands biertje.

Vanuit daar teruggelopen naar mijn hostel en eventjes gegeten. De mensen die ik deze dag ontmoette wilden de volgende dag ook graag een uitstapje maken met de ferry naar een van de eilanden, dus besloot dat ook te overwegen.

Woensdag voelde ik me helaas niet helemaal top, dus besloot ik de trip naar het eiland af te zeggen. In de ochtend uitgecheckt bij mijn hostel, ik had verlengd en mocht niet op dezelfde kamer blijven, dus tot de middag even kamerloos. Daarna even met het thuisfront bijgekletst, daarna de stad in gelopen. Ik besloot dat ik gewoon een rustige dag ding doen, lekker relaxen en in elk geval wat extra kleding kopen. Ondergoed raakt gauw versleten als je niet zoveel meeneemt en ik kon met het niet hele warme weer ook wel een spijkerbroek gebruiken.

Eenmaal in de winkel zag ik natuurlijk veel meer moois dan alleen dat, dus kwam ik met een grote tas (jurkjes) weer naar buiten. Gelukkig waren de prijzen erg goed te doen, scheelt weer!

Daarna nog een rondje gelopen, bij een bakkerijtje heerlijke broodjes gehaald en daarna met een frappuchino bij de Starbucks gezeten, even wat dingetjes uit te zoeken rondom mijn bussen en accomodaties.

Op de terugweg wederom sushi gehaald want I love it en het is hier supergoedkoop (10 stuks, groot ook voor 3,60 euro, geen slechte deal!) Nog even een pinautomaat opgezocht, boodschappen gedaan (wat snacks en drinken voor de busrit morgen) en daarna weer ingecheckt in mijn hostel.

Uiteindelijk (wonder boven wonder) alles in mijn backpack gekregen en na een lekkere douche mijn bed in gegaan. Hele fijne dag gehad, erg naar mijn zin gehad in mijn eentje. Daarna ben ik op tijd gaan slapen, want rond 7 uur de volgende ochtend moest ik uitchecken, voor mijn eerste avontuur met de Stray bus!

Donderdag stond ik dus om 7:20 uur al klaar bij de bushalte in Auckland, uitgecheckt en wel. Met enige vertraging zag ik na een kwartiertje dan ook de oranje Stray bus aankomen!

Ik stapte op op de eerste stop, waar twee Nederlandse meiden die elkaar al kende instapten en een, bleek later, Italiaanse die muziek luisterde. Nog niet direct veel aanspraak dus.

Dat bleek daarna ook niet echt te veranderen, aangezien de bus voller raakte en mensen elkaar al wat bleken te kennen en naast elkaar gingen zitten. Mijn route begon eigenlijk al wat eerder naar het noorden, maar ivm tijd werd dat voor mij nogal lastig. Dat had ik dus gemist, incl de aansluiting in eerste instantie.

In de bus zelf begon de chauffeur uit te leggen hoe het werkte met Stray en tijdens zijn uitleg, nog geen kwartier op de weg, hadden we een aanrijding. Of, nouja, hij wilde om een vrachtwagen heen in een bocht waar dat niet bepaald paste met de draaicirkel van de bus, gevolg; vele herrie en een grote streep over een paar meter bus.

In Thames stopte we voor boodschappen, er werd ons precies verteld wat we nodig hadden voor de komende dagen aangezien Hahei niet echt groot is.

Na de boodschappen moesten we nog een stukje rijden door de bergen, waar we nog een stop gemaakt hebben op een uitzichtpunt voor wat foto’s. Daarna raakte ik aan de praat met een Duits meisje in de bus en bij aankomst ging het heel snel. Ik zou in eerste instantie met een Nederlandse het strand op, uiteindelijk eindigden we met een groep van ongeveer tien man. Het was echt superlekker weer, we hebben gezwommen en in de zon gelegen en een stukje rondgelopen.

Daarna lekker gezeten bij de accomodatie, die een speciaal Stray gedeelte op hun terrein heeft, alles hier delen we dus alleen met mensen die in de bus zaten, ideaal! Onze chauffeur, tevens gids (en vanavond ook chefkok) had een groeps BBQ aangekondigd en bereid, waar we rond 8 met zijn allen van gegeten hebben.

Daarna nog wat bijgekletst met wat mensen, afgewassen, spelletjes gespeeld en daarna was iedereen wel moe.

De volgende ochtend had onze buschauffeur nog voor ontbijt gezorgd en rond 10 uur vertrokken we voor de hike vanaf ons hostel naar de Cathedral Cove (voor de kenners; blijkbaar is het de cove uit Narnia). De hike duurde iets meer dan een uur en was op bepaalde stukken flink steil, maar goed te doen.

Eenmaal aangekomen hadden we fenomenale uitzichten. Echter waren we niet de enige, dus heb ik een eeuwigheid staan wachten op de fotoshoot van de Aziaten voor me.

Vanuit het strand zijn we naar een grote rots voor de kust gezwommen, waar een flinke stroming stond. Wel gaaf, want vanaf die rots kon je ook weer mooi over het strand uit kijken.

Daarna zijn we met wat mensen nog doorgelopen naar de andere kant van de cove, waar eigenlijk nog een veel mooier en ook rustiger strandje was.

Even later die dag zijn we een stukje terug gaan hiken tot aan Stingray Bay, waar we ook nog een kijkje namen. Hier kun je dus regelmatig stingrays spotten, maar we hebben ze niet gezien.

Na de stranden zijn we dezelfde route teruggelopen en hadden we even de tijd om te relaxen in het hostel. Ik deed wat aan mijn financiën, ook niet geheel onbelangrijk.

Rond vijf vertrokken we met de bus voor ons laatste uitstapje van de dag; naar Hot Water Beach. Als het hier eb is kan je een gat graven op jet strand en door de warmtebronnen onder de grond komt dan door het zand het warme water heen. Hele gekke ervaring, het was bloedheet op sommige plekken, omdat het water wel rond de 60 graden is op sommige stukken.

Uiteindelijk hadden we een groot bad voor iedereen en was de temperatuur te doen (eerder heet dan koud). Vanuit daar zijn we twee uur later teruggereden naar het hostel en was het tijd voor avondeten. Dit werd zelf koken dit keer, maar dat was prima!

Vervolgens nog wat gedronken en gekletst en daarna naar bed gegaan!

Zaterdag zijn we rond half 9 vertrokken vanaf de camping in Hahei. We gingen vandaag naar Rotarua, een plaats die bekend staat door al haar heetwaterbronnen.

We maakten een stop om wat eten te halen en de benen te strekken na zo’n twee uur en daarna nog een tankstop.

De volgende stop was bij het meer van Rotarua, waar je een prachtig uitzicht had en ook een aantal heetwaterbronnen kon spotten. Ze zijn nogal herkenbaar; er komt flink wat stoom vanaf en er was er eentje zelfs kokende. Nadeel van deze geisers is de stank, eens in de zoveel tijd komt er een flinke zwavellucht voorbij. Zelfs in het hostel of als je gewoon door het centrum loopt ruik je dit, dat was even wennen.

Toen we langs verschillende straten reden zag je zelfs soms de stoom onder schuttingen uitkomen, of uit tuinen, zag er bizar uit. Sommige mensen speelden er handig op in en gebruiken het om hun buitenbad te verwarmen, of gebruiken de warmte om te koken. Ideaal!

Aangekomen in het hostel heb ik wat research gedaan met wat ik allemaal ga doen. Ze hebben hier op iedere locatie zoveel vette activiteiten, maar helaas zijn de prijzen niet als in Zuid Oost Azië.. Keuzestress dus. Ben er nog steeds niet helemaal uit, maar ik heb in elk geval wat meer overzicht!

‘s Avonds zijn we met het grootste deel van onze groep naar de pub geweest in Rotarua. Heel gezellig! Uiteindelijk schoof een van de uitgewerkte meiden ook nog aan, ze was Nederlands en werkte hier al weer 3 maanden. Zo zie je maar weer dat Nederlanders écht overal zitten. De groep slonk met het uur en uiteindelijk wilden we nog naar een nachtclub, maar aangezien een aantal hun paspoort vergeten waren en niet aan de dresscode voldeden zijn we teruggegaan naar het hostel en is daar nog wat drank opengetrokken.

Uiteindelijk hebben we daar tot een uur of 1 gezeten met z’n zevenen en ik heb echt enorm gelachen! Daarna lekker naar bed. Ik doe het rustig aan morgen, eerst lekker uitslapen!

Over zondag heb ik weinig te vertellen. De zaterdagavond was leuk en lang, dus ik sliep uit, heb boodschappen gedaan en gekookt. Eindigde met wat mensen in het gras die daarna naar de bar wilden, dus herhaalde zich dat opnieuw en was het gewoon een chille dag!

Maandag moest ik vroeg op voor de shuttle naar Wai-O-Tapu, een “Geothermal Park”. Ik vond het een hele gave ervaring, de kleuren zijn fantastisch en er was ook een werkende geiser die een hoop water spuwde. Oké, met een beetje hulp, omdat hij anders maar eens in de 3 dagen uitbarst, maar toch!

Na het park gingen we weer de bus in en reden we naar Lake Aniwhenua, waar halverwege een maori meisje op de bus sprong om de oudste tekens van de maori te laten zien in het bos en te vertellen over haar cultuur. We sliepen in een lodge die volledig draaide om de maori gebruiken. Daarnaast was het een prachtige plek met uitzicht over het meer. We leerden maori spelletje, was heel grappig! Sommige mensen deden een haka les, ik heb mijn eigen armband gevlochten en ze lieten ons zien hoe ze kookten. Zo zakte het vlees in een gat in de grond waar vervolgens een hoop doeken en zand overheen gingen om het te stomen. Na 2,5 uur konden we aan tafel en hadden we een heerlijke maaltijd.

‘s Avonds eindigden we rond een kampvuur en werden maori verhalen verteld, gaaf om zo een dag onderdeel te zijn van een stukje cultuur dat Nieuw-Zeeland steeds meer probeert te behouden. Hele hartelijke mensen die het geld onder andere steken in scholen in hun omgeving. Hele leuke en leerzame dag gehad dus!

Dinsdag hadden we een lange tocht voor de boeg in de bus. We gingen vanaf Lake Aniwhenua met de bus naar Taupo, waar we wat mensen afzetten en ook weer ophaalden. Tussentijds maakten we nog een stop bij een warm waterbron, een kleine waterval waar we even konden chillen.

Ook nog een stop bij de rivier, die normaal vele malen breder is, maar hier dus een enorme stroomsnelheid heeft aangezien het echt een stuk smaller is. Daarna gingen we boodschappen doen en lunchen in Taupo en vanuit daar stopten we wederom voor een zwemstop, ditmaal koud water, waar we van een klif af sprongen. Lekkere verfrissing, want het was een erg warme dag.

Daarna nog een stop (het was een lange rit) om de bergen op de foto te zetten, inclusief de sneeuw! Echte kerstfeeling hier dus ook haha. Vervolgens zaten we zo’n anderhalf uur in de bus naar Blue Duck Station, een boerderij in de middle of nowhere (wel fantastische uitzichten), waar ik dus ook voor twee dagen van de radar verdween (geen netwerk en al helemaal geen internet). We hadden accommodatie inclusief eten, dus we konden bij aankomst zo aanschuiven, ideaal. In de avond hadden we een feestje, iedereen had iets kerst-achtigs gekocht en er was een hoop alcohol en gezelligheid.

Woensdag hadden we een hele dag vrij in Blue Duck Station. Dat was in de ochtend best lekker na gisteravond. Ik had het plan om met wat groepsgenoten naar de waterval te lopen, tot iemand me haar plekje aanbood in een geboekte activiteit. Lang verhaal kort; het was een enerverende avond en ze kon het niet meer doen. Ik ging dus (gratis, echt superlief!) paardrijden, in het kader van; step out of your comfortzone. Iedereen die me een beetje kent weet dat ik niks met paarden heb, maar toegegeven; het was een bijzondere ervaring en ik had het niet willen missen. De paarden waren erg mooi, flink groot en waren gewend aan de trekkingen. We klommen in totaal flink omhoog en hadden heel mooi uitzicht, ook over onze accommodatie.

Op de terugweg pakten we de laatste 10 minuten helaas nog wel een flinke regenbui mee, maar verder was het een leuke ervaring!

Eenmaal terug wat bijgekletst met een deel van de groep en rond de avond konden we weer aanschuiven voor het eten. Daarna was ik zo moe dat ik eventjes in bed ging liggen, maar dat werd uiteindelijk in slaap vallen en rond 10 werd ik wakker en ben ik uiteindelijk maar weer door gaan slapen. Weer een geslaagde dag!

Donderdag zouden we eigenlijk naar de Tangariro Croosing, een 19 kilometer lange hike tussen de bergen. Helaas werd deze afgelast in verband met het weer, echt heel jammer. Het werd daardoor dus wel iets later vertrekken, wat ergens ook wel weer lekker was, ieder nadeel heb z’n voordeel.

We hadden een stop in het cafe, want daar had iedereen voor het eerst weer wifi haha! Daarna zijn we doorgereden naar een stop in het National Park, daar zijn we wel uitgestapt maar regende het ook behoorlijk. Gelukkig was er een waterval aan het einde van het pad die het enigszins weer goedmaakte.

Vanuit die stop reden we door naar onze accommodatie voor de nacht. Ondertussen zongen we vrolijk kerstliedjes, wat ja, waarom niet haha. Normaal zouden we pas in de namiddag aankomen, vanwege de crossing, maar nu waren we dus vroeg en stond er niet meer echt wat op de planning. Dat betekende dus bijwerken van Polar, mijn blog en foto’s uitzoeken.

Heb in de avond nog met wat mensen gekletst en in de woonkamer gezeten, was een rustige maar leuke avond/nacht.

Op deze vrijdag zijn we vanuit Raetihi vroeg vertrokken naar Wellington, aangezien dit een flinke rit was.

We hebben daarom een paar korte stops gemaakt maar vooral in de bus gezeten tot halverwege de middag.

Rond half 3 kwamen we aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw- Zeeland. Meteen ingecheckt in het hostel (echt een top ding, relatief ruime kamers, delen met maar twee anderen en een badkamer aan de kamer vast!) en daarna een bezoek gebracht aan het gratis Te Papa museum, waar ze een erg mooie tentoonstelling hadden over de Eerste Wereldoorlog.

Daarna ben ik teruggegaan naar mijn hostel, want ik was best wel moe en dus heb ik even een filmpje gekeken.

Rond half 7 hadden we met de groep afgesproken in de bar naast mijn hostel. Het was namelijk voor de meeste mensen de laatste avond samen. Door het hop on-hop off principe zijn de mensen op de bus nooit compleet hetzelfde, maar vanaf Auckland waren we met een aantal mensen continu aan het samenreizen. Nu splitsten we op, sommige mensen bleven langere tijd in Wellington, sommigen gingen terug naar Auckland en sommigen namen de ferry naar het Zuidereiland (dat doe ik ook, maar een dag later dan de “Stray-planning”). We hadden een gezellige avond daar, maar ik was heel moe, dus ben daarna terug gegaan om te slapen.

Mijn tweede dag in Wellington heb ik enigszins uit kunnen slapen, heerlijk dat er eens geen wekker was. Daarna met kamergenoot en medenederlander Thomas een broodje gescoord bij een soort foodcourt (top broodje!) en daarna met wat mensen weer bij het hostel afgesproken om de hill op te gaan bij Wellington. Je kon er heen met de cable car, wat we op de heenweg ook gedaan hebben. Vanuit daar zijn we via de botanische tuinen weer teruggelopen naar het centrum, tussentijds hebben we nog een drankje gedaan.

In de namiddag besloot een deel een bierproeverij te doen, ik ging voor de parlementstour. Het gebouw The Beehive is hier onderdeel van, evenals dat het onderdeel is van een top 5 lelijkste gebouwen ter wereld.. Het was een interessante tour, maar bizar veel informatie haha.

Daarna konden we rechtstreeks door naar het gratis diner, beef pie! Niet heel speciaal, maar prima, helemaal als het gratis is.

Vanuit daar zijn we wederom wat gaan drinken in dezelfde bar en eindigden we nog met een klein feestje in een andere bar. Maar aangezien de volgende ochtend vroeg zou zijn werd het niet te laat en ben ik daarna naar bed gegaan.

Dan nog een laatste samenvatting van vandaag en gisteren bij deze:

Gisteren was een hele lange reisdag. Om half 7 moesten we al klaar staan voor de bus, om 8 uur gingen we met de ferry van het Noordereiland naar het Zuidereiland en vanaf de middag hebben we tot half 7 ‘s avonds op wat pauzes en een boodschappenstop in de auto gezeten tot we eindelijk aankwamen bij het Abel Tasman Park, wat er wel fantastisch uit ziet.

En vandaag? Een oplaaddag. Veel leuke dagen gehad, een hoop gezellige avonden en een aantal vroege ochtenden. Ik kon vandaag uitslapen, relaxen, foto’s uitzoeken en luieren. En dat was eerlijk gezegd helemaal niet verkeerd.

Vanavond is het kerstavond en dus vieren we een klein feestje. Ik heb met wat andere mensen gister boodschappen gedaan voor een groepsBBQ, dus een leuke avond!


Morgen ga ik hier wat meer de omgeving verkennen!

Voor iedereen hele fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar vanuit een prachtig Nieuw-Zeeland! ??

Reacties

Reacties

Marie-Louise

Wyke weer een prachtig verhaal met dito foto's. Wens jou heel gezellige feestdagen met een knallend einde van dit jaar en een goed begin van het nieuwe. Knuffel

Jacqueline

Bbq op kerstavond. Klinkt goed! Wij hebben wijn uit Nieuw-zeeland gekocht. Lijkt me ook goed?.
Fijne avond zo.
Ik heb weer genoten van je reisverslag en mooie foto’s.
Groetjes jacqueline
meteen

Marjan

Wat een gezelligheid daar en mooie natuur.
Weer wat anders kerst met zomerse temperaturen. Geniet van de mooie dagen en een geweldig en gezond 2019.
Lieve groetjes van ons.

Els

Wat een prachtige beschrijving van je reis door Nieuw-Zeeland en ook nog geïllustreerd met die mooie foto's!
Ik heb veel respect voor je dat je dit doet en het wordt een gouden rugzak voor de rest van je leven!
Voor jou ook gezellige dagen en een heel gezond 2019.
Groetjes van ons en Guus

Betty

Ohhh Wyke wat een prachtige foto’s , bofkont!!! Fijn om te lezen dat je zo geniet daar. Ik zie niet alleen prachtige maar ook reuze gezellige plaatjes voorbij komen ?. Wens je een fijne kerst en een spetterend uiteinde daar, wij gaan je missen hier ?

Max

Nou Wyke, dat was weer een heel verhaal. Heel leuk om te lezen. Een pas getrouwd stel ( hij komt uit De Knipe en zij uit Finland, waar wij afgelopen zomer hun bruiloft ook hebben mogen meevieren) doet momenteel hun honeymoon in net tegengestelde richting als jij doet en wij kunnen hen volgen via Polarsteps. Enkele foto's en onderdelen van jouw reisbeschrijving komen overeen met die van hun.
Joop en ik wensen jou al vast een hele fijne jaarwisseling, die voor jullie daar wel een dag eerder zal plaatsvinden dan hier, en alle goeds voor 2019. Jij begint in ieder geval op een hele bijzondere manier. Blijf genieten! Max.

sita

Hoi Wyke.
Hier even een berichtje van ons uit een regenachtig en mistig fryslan.
De kerstdagen zijn weer voorbij,en we maken ons op voor het nieuwe jaar.
Je had weer een prachtige blog,we genieten er steeds weer van.
Ook leuk jou vorige week nog even gezien en gesproken te hebben.
Voor nu een geweldige jaarwisseling maak er iets mooi,s van.tot ziens liefs sita,

Rob en Gerry

Hoi Wyke,
We genieten van je mooie plaatjes en je reisverhalen.
Wat enorm tof wat je doet, geweldig.
We wensen je een leuke, gezellige jaarwisseling en nog mooie en bijzondere
ervaringen in je verdere trektocht door de wereld, veel succes en vooral veel plezier.
Warme groet, liefs Rob en Gerry.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!